صنعت اسباب بازی

دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی

 

 

 

دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی

دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی از تاریخ ۲۸ مهر تا ۲ آبان ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری برگزار شد. صرفنظر از مکان محدود و نامناسب انتخاب زمان درست ، تنوع کالایی، پوشش رسانه ای خوب و غرفه خرید مواد غذایی از مزیت های این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه قبل بود. بازدید دانش آموزی و امکان بهره مندی دانش آموزان از تخفیف ۱۵ درصدی هم با همه اما و اگرهایش یکی از وعده هایی بود که در تبلیغات نمایشگاه عنوان شده بود. به نظر می رسد تجربه برگزاری نمایشگاه مختلف، شناخت بیشتری از بازدیدکنندگان و نیاز های آنها را فراهم کرده و امید می رود این گام ها در ساختن صنعت اسباب بازی کشور موثر باشد. 

اما ” وعده اغواکننده ” حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه نمایشگاه ! و دعوت از خبرنگاران برای انعکاس این خبر نیز از نقاط قوت نمایشگاه بود که حکایت از تجربه جدید مسئولین برگزارکننده برای راه اندازی هیاهوی تبلیغاتی و بهره برداری از آن داشت.

از طرفی عروسک های مدسه موش ها نیز یکی از نقاط عطف دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی بود. باید دست مریزاد گفت به خوش فکری مرضیه برومند که سی سال بعد از ساخت مجموعه مدرسه موش ها با ساخت فیلم سینمایی آن  نه تنها جان تازه ای به سینمای کودک داد بلکه حرکت مثبت و سازنده ای را در بازار عروسک های ایرانی ایجاد کرد

نمایشگاه اسباب بازی

 

دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی از نگاه دیگران

 از آنجا که نمایشگاه های اسباب بازی در کشور ما در ظاهر هم که شده معمولا سبک و سیاق فرهنگی دارند فاقد نگرش های تجاری لازم برای افزایش رضایت مندی مشتریان و ایجاد ارزش افزوده برای شرکت کنندگان بوده و معمولا حرفی برای گفتن ندارند . به همین دلیل است که هر بازدید کننده ای به برداشت های شخصی خود از نمایشگاه بسنده می کند و نمایشگاه از تاثیری گذاری بلند مدت و گسترده خود باز می ماند . تا جایی که گزارشات درج شده در خبرگزاری های مختلف، به جای برخورداری از نگاه کارشناسانه و معرفی اندک تولیدات ملی، به دنبال مچ گیری از غرفه دارانی است که برتز و باربی را در میان محصولات خود گنجانده اند یا موسیقی پخش شده در سالن را تفسیر می کنند . برای مثال

خبرگزاری فارس

اسباب‌بازی و عروسک‌هایی که در دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مخاطبان ارائه شده است، اکثراً چینی هستند به گونه‌ای که در کنار آنها نیز تولیداتی از کشور خودمان را هم مشاهده می‌کنیم اما همین تولیدات هم برگرفته از کاراکتر و شخصیت‌های غربی است

خبرگزاری مهر

مدیر اجرایی دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌ بازی می‌ گوید: “هر آنچه می ینید در شورای نظارت بر اسباب‌ بازی‌ ها به ثبت رسیده و ایرانی شده”

و تو به اطراف نگاه می‌ کنی و انواع عروسکهای میکی ماوس و پلنگ صورتی را می‌ بینی و درک نمی‌ کنی چگونه این عروسک‌ ها ایرانی شدند. یا اگر قرار است این نمایشگاه ویژه اسباب بازی و کتاب-بازی باشد پس انواع کتاب‌هایی که انتشارات کانون پرورش فکری منتشر کرده، چه جایی در این نمایشگاه دارند؛ کانونی که در نمایشگاه کتاب، اسباب بازی و در نمایشگاه اسباب بازی، کتاب ارائه می‌ کند.

روزنامه صمت – گسترش صنعت معدن تجارت

با توجه به اینکه به لحاظ ابعاد برگزاری و تعداد شرکت‌ های حاضر در نمایشگاه هم با افت محسوسی مواجه بودیم سعی کردیم بر روی تنوع و کیفیت محصولات تمرکز کنیم که البته در این زمینه هم متوجه اتفاق شگفت انگیزی نشدیم.

شاید اگر هدف برگزاری این نمایشگاه معرفی تولیدات ملی بیان می شد و روی اجرای آن هم دقت نظر خاصی اعمال می شد، همه تلاش ها و فعالیت ها سمت و سوی تخصصی تری به خود می گرفت.

البته نفس برگزاری دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی ، دارای ارکان مثبتی چون معرفی تولید کنندگان تازه کار، شکل گیری ارتباطات کاری و اطلاع رسانی مستقیم به مصرف کنندگان نهایی . . .  است ،  اما دریغ و صد افسوس که در تمامی این نمایشگاه ها داستان ” یکی بود ، چند تا نبود ” یا ” یکی بود دیگه نبود” برای تولید کنندگان تکرار می شود و جای خالی تولید کنندگان زیادی به چشم می آید که حضورشان می تواند تلنگری باشد برای همه آنهایی که کارآمدی و درآمدزایی این صنعت را باور ندارند

 

تنوع کم اسباب بازی

نارضایتی بعضی بازدیدکنندگان دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی

با وجودی که اسباب بازی های مختلفی در این نمایشگاه عرضه شده بود اما بعضی بازدیدکنندگان از تنوع اسباب بازی ها گله داشتند.

آنچه مسلم است تاسیس فروشگاه های حرفه ای با دکوراسیون جذاب و کودکانه، که سرشار از اجناس رنگارنگ هستند روی توقعات بازدیدکنندگان تاثیر گذاشته و انتظارات ایشان را از نمایشگاه های اسباب بازی بالا برده است

حال اگر شرایطی مهیا شود که نمایشگاه ها به فرصتی برای ارائه و خرید اجناس ایرانی و خارجی مطابق با معیارهای پذیرفته شده جامعه تبدیل شوند، قطعا میزان بازدیدکنندگان و غرفه داران و به تبع آن تاثیر گزاری نمایشگاه هم به طور چشمگیری افزایش می یابد

——————————————————————–

به هر حال تمام دست اندر کاران این بازار پر فراز و نشیب، از برگزار کنند گان نمایشگاهی گرفته تا تولید کننده و عمده فروش، با عملکرد خوب خود می توانند، بازار اسباب بازی ایران را به بازاری سودآور تبدیل کنند. تا جایی که این حوزه نقش پررنگی در مبادلات اقصادی کشور داشته باشد.

 

 

غرفه داران در حال معرفی

 

غرفه خبرنگاران

 

منبع : https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x