صنعت اسباب بازی

محاسبه سرمایه لازم برای تولید اسباب-بازی - بخش اول

چگونه سرمایه لازم برای تولید اسباب بازی را محاسبه کنیم ؟

محاسبه سرمایه لازم برای تولید اسباب بازی، یکی از سوالات بزرگ کسانی است که می خواهند وارد فضای تولید بشوند و نمی دانند شروع این فرایند به چقدر سرمایه نیاز دارد. بعضی دوستان این سرمایه را خیلی دست بالا تخمین می زنند و هنوز وارد این بازار نشده دست و دلشان می لرزد و منصرف می شوند. گروهی هم سر و ته همه هزینه های ضروری را می زنند و آن را خیلی پایین برآورد می کنند و خوب نتیجه خوبی هم نمی گیرند. اگر شما به این حوزه از کسب و کار علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم قبل از گرفتن تصمیم نهایی حتما این مقاله را بخوانید و با  اطلاعات بیشتری در ساختن پیکره بزرگ صنعت اسباب بازی سهیم شوید.

با توجه به اینکه دوستان زیادی در مورد تولید اسباب بازی با سرمایه اندک و هزینه ها و فروش اون سوال داشتند تصمیم گرفتم مطالبی را در زمینه این موضوع و در چند بخش بنویسم تا شما رو با واقعیت های تلخ و شیرین تولید اسباب بازی آشنا کنم.

اکثر ما وقتی می خواهیم اسباب بازی تولید کنیم ، فقط هزینه قطعات به کار رفته در اون رو حساب می کنیم.

مثلا برای تولید عروسک، فقط هزینه مواد اولیه به کار رفته یا حداکثر هزینه قالب پلاستیک رو محاسبه می کنیم اما برایتان توضیح می دهم که هزینه تمام شده این کار چند برابر تخمین شماست و به نظر من عامل عمده ورشکستگی تولیدکنندگان نوپای اسباب بازی همین کم توجهی به تخمین درست هزینه تمام شده است.

بخش اول : هزینه های طراحی مفهومی اسباب بازی

خب برای شروع فرض کنیم که شما یک ایده ناب برای تولید اسباب بازی مثلا منچ دارید.

 

محاسبه سرمایه لازم برای تولید اسباب بازی های متنوع
تولید اسباب بازی به چقدر سرمایه نیاز دارد

 بیشتر بخوانید: سودآوری راه اندازی فروشگاه اسباب بازی فروشی موفق

در مرحله اول این هزینه ها دیده می شوند:

  • هزینه طراحی و تولید قالب مهره های اسباب بازی
  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه چاپ و برش مقوا

برای تولید یک محصول خوب سوال های خوبی بپرسید

حالا چند تا سوال مهم می پرسم

  • قصد دارید اسباب بازی خودتون رو در چه ابعادی تولید کنید ؟
  • یه منچ کوچیک و جیبی با یه منچ بزرگ و گسترده خیلی تفاوت داره
  • جنس اسباب بازی شما از چیست ؟
  • مقوایی ساده ؟ پلاستیک ؟ چوب ؟ پارچه ؟ یا ترکیبی از آنها ؟
  • تیراژ تولید شما چقدر است ؟

به عنوان مثال برای چاپ مقوا ،‌چاپخانه هزینه ۵۰۰۰ عدد کار را از شما دریافت می کند و فرقی نمیکند که ۵۰۰۰ عدد چاپ می کنید یا ۱۰۰۰ عدد . در نتیجه هزینه چاپ برای تیراژ ۱۰۰۰ عدد ۵ برابر هزینه چاپ برای تیراژ ۵۰۰۰ عدد تمام می شود

سرمایه لازم برای تولید اسباب بازی منچ
تولید اسباب بازی منچ از چوب با کیفیت

 

سرمایه لازم برای تولید اسباب بازی های ساده
منچ ارزان قیمت پارچه ای

 

هزینه های طراحی مفهومی اسباب بازی را در نظر بگیرید

با توجه به پاسخ پرسش های بالا نحوه طراحی اسباب بازی و محاسبه هزینه ها هم فرق می کند. برای اینکه بتوانید طراحی بهتری داشته باشید و هزینه ها را واقع بینانه تر برآورد کنید نیاز به یک طرح و نمونه اولیه یا نسخه آزمایشی از اسباب بازی دارید که به طراحی مفهومی اسباب بازی معروف است. نکته مهم اینه که :

طراحی مفهومی اسباب بازی رو چه کسی و با چه هزینه ای انجام می ده؟ 

مثلا اگه قرار باشه یک منچ مقوایی ساده با استفاده از عکس های کارتونی موجود تولید کنید طراح شما حداقل باید کار با نرم افزار فتوشاپ را بلد باشه . در مورد مهره های ساده هم کافیست تا توضیحاتی را به قالبساز ارائه دهید و بقیه کار را به وی بسپارید.

ولی چنانچه بخواهید طرح منچ شما خاص و شخصی باشد و برای مهره ها فرم ویژه ای در نظر بگیرید ، نیاز به یک طراح حرفه ای یا مجموعه ای از طراحان مسلط به نرم افزار های طراحی دوبعدی و سه بعدی و بکارگیری چاپگرهای سه بعدی برای نمونه سازی اولیه را حس می کنید.

طبیعی است که بسته به تعداد طرح های اولیه و هزینه های طراحی ، هزینه نمونه سازی در هر حالت می تواند بسیار متفاوت باشد.

به عنوان مثال دستمزد یک گرافیست مبتدی از ساعتی ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان شروع می شود ولی طراحی مفهومی نمونه آزمایشی اسباب بازی های کمی پیچیده تر ممکن است میلیونها تومان برایتان آب بخورد
به نظرم مطالعه مطلب زیر که صحبت های یه طراح حرفه ای اسباب بازی هست می تونه براتون مفید باشه :

بررسی سودآوری صنعت اسباب بازی در جهان 

 

 سوال های کلیدی برای طراحی یک محصول خاص

در مجموع برای طراحی مفهومی حتما این سئولات رو از خودتون بپرسید و با دقت به اونها جواب بدید.

اول : مشتری اصلی محصول شما کیه و از چه مشخصاتی در محصول لذت می بره تا بخواد اون رو بخره؟

به یاد داشته باشید که ابتدا باید به خواسته های مشتری نهایی ـ یعنی کودکان و والدین آنها ـ و سپس به خواسته های مشتریان اولیه ـ یا زنجیره فروشندگان اسباب بازی ـ توجه کافی داشته باشید (‌ در مقاله ای جداگانه به موضوع انواع مشتریان اسباب بازی و نیازهای آنان به طور مفصل اشاره می کنم ).

دوم : چه محصولاتی مشابه اسباب بازی شما وجود دارد ؟ و این محصولات چه ویژگی هایی دارند؟

ممکنه تصور کنید شما اولین نفری هستید که در جهان یه همچین فکر بکری به ذهنتون رسیده و اگه با سرعت و بی سر و صدا یا برعکس با بوق و دهل و سورنا، اسباب بازی بی نظیر خودتون رو تولید و تبلیغ کنید بارتون رو بستین . خب به هر حال آزادید که تو رویاهاتون هر جوری دوست دارید فکر کنید ولی بالاخره که باید با واقعیت روبرو بشید ! یعنی چی ؟

یعنی اینکه به احتمال بسیار زیاد قبل از شما دیگرانی هم فکرشون کار کرده و ایده ای مشابه یا بهتر از ایده اسباب بازی شما به ذهنشون رسیده ، تولیدش کردن و فرستادنش بازار . برای اینکه بهتر متوجه این بخش قضیه بشید توصیه می کنم حتما مقاله زیر رو بخونید :

 

سرمایه لازم برای تولید اسباب بازی ها
سرمایه مورد نیاز برای تولید اسباب بازی

 

تا اینجا درست ؛

اما مسئله اینه که آیا می دونید این محصولات کدومند ؟ چه ویژگی هایی دارند ؟ قیمتشون چنده ؟ و از چه کانالی وارد بازار شدن ؟

و قراره اسباب بازی شما چه ویژگی برتری نسبت به اونها داشته باشه ؟. . . طراحی جذاب تر ؟ کیفیت بهتر ؟ قیمت مناسب تر ؟ یا ‌بسته بندی متفاوت ؟

فقط وقتی موفق به فروش کالایت در بازار شدی بگو کاری انجام داده ام

شک نکنید که محصول شما باید یک ویژگی متفاوت نسبت به محصول رقبا داشته باشه و این ویژگی کاملا گویا و عیان در طراحی مفهومی اعمال بشه و گرنه حسابی موقع فروش به دردسر می افتید

 

به اسباب بازی های مشابه و بررسی ویژگی های آنها اهمیت دهید

مهم نیست که شما برای این گروه از اسباب بازی ها اهمیت قائل می شید یا خیر ؟ در هر صورت مشتری ها اسباب بازی شما را با اسباب بازی های مشابه مقایسه می کنند و تصمیم می گیرند که اون رو بخرند یا نه . پس آیا بهتر نیست قبل از دیگران خودتان این کار را انجام دهید ؟

سوم : آیا مشتری حاضره برای محصول شما با این مشخصات پول پرداخت کنه؟

فرض کنید متوسط قیمت منچ های موجود در بازار ۱۰۰۰ تومان است و یا بعضی تولید کنندگان آن را به عنوان هدیه رایگان در کنار دیگر محصولات خود ارایه می کنند . از طرفی شما سنگ تمام گذاشته اید و یک منچ بسیار با کیفیت تولید کرده اید که با در نظر گرفتن هزینه ها و افزودن درصد سود متعارف باید آن را ۲۰۰۰ تومان بفروشید.

سرمایه لازم برای تولید یک نمونه اسباب بازی
تولید اسباب بازی چقدر هزینه می خواهد؟

 

ولی آیا مشتری حاضره اسباب بازی شما را با این قیمت بخره ؟

خصوصا که بر اساس نظر برخی از مشتریای محترم ” منـــــــــــــــــــــچه دیگه ! مگه غیر از اینه “.

به هر حال اینم یه جور قضاوته که باید بهش توجه کرد.

 

 

 برای موفقیت در بازار ، زودتر از مشتری محصولتان را با محصولات مشابه از نظر قیمت و کیفیت مقایسه کنید

 

زمان ، هزینه و نظر مشتری ؛ سه گانه ضروری برای کسب نتیجه خوب

خب پس در مجموع قضیه از این قرار شد :

به طور واضح و شفاف چه اسباب بازی می خوای تولید کنی ؟ ( در چه ابعادی ، با چه موادی ، و در چه تیراژی ؟ )

اسباب بازی مد نظر شما چه ویژگی خاصی داره ؟

مشتری هم در مورد اسباب بازی مثل شما فکر می کنه ؟

مشتری حاضره چقدر بابت این اسباب بازی پول پرداخت کنه ؟

برای موفقیت در تولید اسباب بازی ، “پاسخ دادن حرفه ای “به این سئوال ها ضروریه و به خاطر وقت و انرژی که ازتون می گیره هزینه برداره . یادتون باشه که تحقیق و بررسی میدانی به مقدار مناسب یکی از عوامل لازم برای موفقیت محسوب می شه که هزینه های فکری و مالی خودش رو می طلبه

متاسفانه خیلی وقتها این هزینه در محاسبه قیمت تمام شده اسباب بازی لحاظ نمی شه

منبع : https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

3 2 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x