بازی و اسباب بازی

مکعب روبیک، اسباب بازی پر فروش و جالب

چه عواملی باعث موفقیت و فروش بالای مکعب روبیک شد؟

مکعب روبیک، یکی از جالب ترین اسباب بازی های دنیاست. فروش بالای آن در میان این همه بازی و سرگرمی نشان دهنده جذابیت آن برای مردم است. وقتی یک مکعب روبیک را در دست می گیرد، برای دقایقی کاملا همه چیز را فراموش می کنید و غرق چرخاندن مکعب های کوچک آن حول محورهای مختلف می شوید. این بازی برای برخی از نوجوانان به قدری جذاب است که به شکستن رکورد حل آن فکر می کنند و حتی در مسابقات آن شرکت می کنند. اما ساخت مکعب روبیک به فکر چه کسی رسید؟ و چه عواملی باعث موفقیت فروش آن در اقصی نقاط جهان شد؟  از آنجایی که هر بازی و اسباب بازی داستانی برای خود دارند، برای دانستن قصه روبیک، مرد پر تلاش این ماجرا همراه ما باشید.

روبیک کیست

درباره مکعب روبیک و علل موفقیت آن بیشتر بدانید

« ارنو روبیک » ۲۹ ساله که در رشته های مجسمه سازی و معماری تحصیل کرده بود ، هرگز فکرش را هم نمی کرد که ایده ساخت یک مکعب با قطعات متحرک تبدیل به یکی از موفق ترین اسباب بازی های قرن بیستم شود !

باور اینکه طرح یک مکعب ظاهرا جادویی ، به تنهایی بتواند صاحب آن را به یکی از میلیونر های ثروتمند در مجارستان دهه ۸۰ میلادی تبدیل کند کمی سخت است و این سوال را ایجاد می کند که آیا تبدیل یک ایده به محصولی خلاقانه و پر فروش واقعا به همین سادگی است ؟ یا عوامل دیگری در پشت پرده وجود داشته اند که باعث موفقیت چشمگیر این بازی و اسباب بازی در میان کشورهای مختلف جهان شده است ؟

شکی نیست طراحی ساختاری که بتواند ۲۶ قطعه مختلف را حول مرکزی واحد به چرخش درآورده و از هم جدا نگردد طوری که هر قطعه مستقل از قطعات دیگر بوده و یک پازل دشوار را به وجود آورد نیاز به خلاقیت و ذهنی متفکر و توانمند دارد .

ولی حقیقت این است که روبیک وقتی این مکعب را درست کرد هیچ هدفی مبنی بر ساخت یک اسباب بازی را دنبال نمی کرد . وقتی در بهار ۱۹۷۴ قطعات را به روشی ابتدایی در کنار یکدیگر قرار داد و روی هر یک از آنها تکه ای کاغذ رنگی چسباند ، نه به خاطر حل یک پازل پیچیده بلکه تنها به این دلیل سر ذوق آمد که با چرخش قطعات ، نظم و ترتیب رنگ ها بهم ریخت !

البته بعدا به این فکر افتاد تا با استفاده از همین چرخش قطعات ، رنگ های مشابه را در کنار هم مرتب کند که تازه متوجه شد با چه مساله دشواری روبروست !

 

جالب است که نزدیک یکماه طول کشید تا روبیک بتواند پازلی را که خودش درست کرده بود حل کند . کاری که Collin Burns در پنسیلوانیای آمریکا در سال ۲۰۱۵ تنها در مدت ۵/۲۵ ثانیه انجام داد . اخیرا نیز ” لوکاس اتر ” ۱۴ ساله در مریلند آمریکا توانست پازل ۳ * ۳ روبیک را در مدت زمانی کوتاهتر حل کند .

ویدئو ثبت یک رکورد در حل مکعب روبیک !

 

 

باید این طرح اسباب بازی را ثبت کنم !

روبیک متوجه شد که چیدن رنگ های مشابه در کنار یکدیگر خیلی هم ساده نیست و این یعنی چه ؟

یعنی طبق قانون احتمالات برای حل کردن این پازل دقیقا ۴۳٫۲۵۲٫۰۰۳٫۲۷۴٫۴۸۹٫۸۵۶٫۰۰۰ راه وجود دارد که از قضای روزگار فقط یکی از این راه ها درست است .

و چنانچه کسی بخواهد همه این راه ها را امتحان کرده و در پایان به نتیجه درست برسد – چنانچه هر حرکت یک ثانیه طول بکشد – نزدیک به ۱۴۰۰ تریلیون ( میلیون میلیون میلیون ) سال زمان نیاز دارد و این در حالی است که از عمر جهان هستی تنها ۱۳ بیلیون ( میلیون میلیون ) سال گذشته است

بنابراین « ارنو » به این نتیجه رسید که بهتر است ایده مکعب جادویی را به عنوان یک طرح اسباب بازی ثبت کند

همین کار را هم کرد و در اوایل سال ۱۹۷۷ آن رابه ثبت رساند و در اواخر همان سال با کمک یک تعاونی کوچک تولید اسباب بازی اولین نمونه هایش را روانه بازار کرد .

اگر چه این اقدامات روبیک کمک کرد تا بخار های آتشفشانی یک ایده اسباب بازی متصاعد شود ولی روز ها، ماهها و سالهای آتی به او و دیگران نشان داد کار های بسیار بیشتری لازم است تا انفجار نهایی صورت گیرد و دنیای واقعی ظهور و موفقیت جهانی یک اسباب بازی جدید را نظاره گر باشد .

یک مکعب

فروش کند و بی رونق مکعب روبیک و یک طرح بدرد نخور

یکی از شگفتی های تاریخ ثبت اختراعات و اکتشافات خصوصا در دو سده گذشته این است که وقتی طرحی به ثبت می رسد معمولا یه آمریکاییه ، یه روسه ، یا بالاخره یک بنده خدای دیگه ای از اولاد بشر قبلا یا همون حول و حوش همون طرح رو ثبت کرده است .

مکعب روبیک هم از این قاعده مستثنی نیست . « لری نیکلز Larry Nichols » آمریکایی یک سال قبل از روبیک و یک ژاپنی هم یک سال بعد از روبیک پازل های اسباب بازی مشابه مکعب روبیک را اختراع و برای ثبت آن اقدام کردند . از بخت بد نیکلز اسباب بازی وی که قطعات آن به صورت آهنربایی به هم متصل بودند از طرف هیچ یک از شرکت های اسباب بازی و حتی انجمن اسباب بازی فکری مورد استقبال قرار نگرفت تا در نهایت پیروز میدان برای ثبت و تولید این نوع خاص از پازل های اسباب بازی اروپایی ها باشند

هر چند مکعب روبیک نیز که حالا صاحبش هم ازدواج کرده بود و هم یک اسباب بازی ساخته بود با فروشی کند و بی رونق مواجه بود . ( مشخص نیست که چون ازدواج کرد تصمیم گرفت اسباب بازی هم تولید کند یا چون اسباب بازی تولید کرده بود مصمم شد ازدواج کند )

ارنو روبیک در حال حل مساله

فرشته نجات سر می رسد !

اگر در حال نوشیدن قهوه ، پیشخدمتی را ببینید که مشغول بازی با یک مکعب رنگی است و چنان غرق آن شده که اصلا به مشتری هایش توجهی ندارد، چه فکری می کنید؟

عده ای به قدری در افکار و زندگی شخصی خود غرق شده اند که اصلا پیشخدمت را نمی بینند تا بخواهند درباره رفتارش فکر کنند! برخی با دیدن چنین رفتاری لب به شکوه می گشایند که پیشخدمت هم پیشخدمت های قدیم، دنیا رو آب ببره این رو خواب می بره! اما معدودی از افراد هم هستند که روی این رفتار فکر می کنند ؛ مگر این مکعب چی داره که طرف رو اینقدر مشغول کرده ؟

این درست همان فکری بود که به ذهن ” تیبر لاکزی Tibor Luczi” رسید . او فرصت ارزشمندی که در قلب مکعب خوابیده بود را حس کرد و  برای پولسازی از آن تصمیم بزرگی گرفت. درست فردای روزی که “پازل روبیک” را در دست پیشخدمت دید امتیاز فروش آن در غرب را تصاحب کرد .

——————————————

در دنیای کارآفرینی ، گروهی از سرمایه گذاران وجود دارند که به دلیل حمایتشان از کسب و کار های نوپا با ” حداقل دخالت در مسایل مدیریتی و راهبری” به نام فرشته لقب گرفته اند . به نظر می رسد لاکزی هم یکی از این فرشته هاست چون به فروش مکعب روبیک روحی تازه بخشید.

وی درباره اولین دیدارش با ارنو روبیک می گوید :

« وقتی روبیک برای بار اول وارد اتاق من شد حس کردم با یک گدا طرف هستم که باید مقداری پول بهش بدم ! اونقدر بد و وحشتناک لباس پوشیده بود که واقعا مثل یک فقیر به نظر می رسید بعلاوه یک سیگار ارزان مجارستانی هم از لبش آویزون بود . ولی خوب می دونستم که با یه نابغه طرف هستم .

بهش گفتم : می تونیم میلیون ها دلار از این اسباب بازی بفروشیم »

یک شگرد خلاقانه در بازاریابی مکعب روبیک !

تیبر لاکزی می دانست برای فروش مکعب های جادویی باید یک طرح قوی داشته باشد. پس مصصم شد، به جای صید ماهی های کوچک سراغ یک نهنگ بزرگ برود.

اما چه توری برای این صید مناسب بود؟ ارائه یک طرح توجیهی ۲۰۰ صفحه ای یا یک سخنرانی کوتاه و انگیزشی، . . . ؟

نه ! او باید همان نمایشی که پیشخدمت هنگام بازی با روبیک اجرا کرد را ترتیب می داد و ذهن یک فرد تاثیر گذار در زمینه فروش اسباب بازی را به بازی می گرفت!

اما چگونه و کجا و در برابر چه کسی باید اینکار را انجام می داد ؟

حقیقت این است که اگر طلای ناب یا بهترین گوهرهای دنیا را هم داشته باشید ولی ندانید آن را کجا ، چگونه و به چه کسی عرضه کنید چیزی جز زحمت و حسرت و دردسر عایدتان نمی شود

در صنعت اسباب بازی هم مانند هر جا و هرکار دیگری وضعیت همینگونه است . اگر بهترین طرح اسباب بازی دنیا را داشته باشید ولی آن را به شیوه ای نادرست ، به افرادی نادرست ، و در زمانی نادرست ارائه کنید قطعا شکست می خورید

یکبار در کتابی خواندم :

« مردی که بر شانه های غول نشیند ، دیدگاهی وسیعتر و گسترده تر از خود غول خواهد یافت ! »

البته که لاکزی این اصل مهم تجارت را به فراست دریافته بود . به همین دلیل ترتیبی داد تا حین برگزاری نمایشگاه اسباب بازی نورنبرگ آلمان ، این مکعب جادویی را برای یکی از متخصصین اسباب بازی انگلستان به نام « تام کرمر Tom Kremer » به نمایش بگذارد ، ولی نه به صورت رسمی و معمول در دنیای تجارت بلکه آنگونه که از پیشخدمت آموخته بود .

لاکزی به خوبی می دانست که  نمی توان یک غول را با قرار قبلی  و تعیین وقت ملاقات آرام کرد ، به زمین نشاند و متقاعدش کرد . به همین خاطر ترتیبی داد تا هنگام بازی با مکعب ” به صورت کاملا اتفاقی ! ” در مسیر آقای کرمر قرار گرفته و وی را در بازی شریک کند  .

هر چند این طرح زیرکانه یک ریسک  به حساب می آمد ولی در نهایت جواب داد و کرمر  را به دام انداخت .

غول زانو زد و دقیق نگاه کرد ، باور کرد که این اسباب بازی یک محصول خارق العاده است و وقتی برخاست چشم اندازی بزرگتر را برای روبیک و لاکزی فراهم کرد ؛

تنظیم قرارداد ساخت یک میلیون عدد مکعب روبیک توسط انجمن بازی های فکری

بقیه داستان را خود می دانید . شاید امروز در همین تهران خودمان کمتر اسباب بازی فروشی و یا خرازی از فروش مکعب روبیک سودی عایدش نگشته باشد

ویترین فروشگاهی پر از مکعب روبیک

همه برای یک هدف ؛ باید این طرح سودی داشته باشد

زندگی راه را نشان می دهد ، به همه آنان که می خواهند پله های ترقی را طی کنند.

و تنها کسانی به مقصد می رسند که چشم می گشایند ، نمی هراسند و به تحقق اهدافشان ایمان دارند ، همسفرانشان را به درستی پیدا می کنند ، با جدیت کار می کنند و تا کسب نتیجه مطلوب از پای نمی نشینند . . .

 

این داستان موفقیت یک اسباب بازی نبود ، داستان موفقیت یک ایده هم نبود ، بلکه داستان موفقیت پشتکار و تلاش مردانی بود که هر یک قدمی برداشتند تا حاصل جمع کارشان به یک موفقیت بزرگ و جهانی تبدیل شود .

موفقیتی به نام « مکعب روبیک »

اجزا و قطعات تشکیل دهنده مکعب روبیک

 

منبع : https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سیمین
سیمین
10 ماه قبل

اصلا فکر نمی کردم اینجوری شکل گرفته باشه
بیشتر حدس می زدم یک شرکت بزرگ و چندین نفر روی طراحی و ساخت این اسباب بازی تمرکز کردن نه یک نفر

دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x