بررسی سودآوری صنعت اسباب بازی در جهان
نگاهی به بازار اسباب بازی کشورهای مختلف و سودآوری آنها
سیاستگذاران کلان اقتصادی کشورهای مختلف، می دانند که امروز صنعت اسباب بازی به عنوان یکی از پول سازترین صنایع می تواند در خدمت اقتصاد و فرهنگ جوامع شان باشد. از این رو بررسی صنعت اسباب بازی در جهان می تواند الگوی خوبی برای سیاست گذاری، تحقیق و توسعه کشور ما باشد. در ادامه نگاهی به تحولات بازار اسباب بازی جهان و کشورهای مختلف خواهیم داشت.
وضعیت صنعت اسباب بازی در جهان
علی رغم بحران های مالی جهانی ، اوضاع بازار اسباب بازی از رشد خوبی برخوردار شده است. به طوری که گزارش های NPD و آمارهای انجمن اسباب بازی، خبر از رشد شاخص های فروش این صنعت تا 5 درصد را داشته اند . این میزان رقمی قابل توجه برای تحلیل گران این صنعت محسوب می شود. همان طور که در جدول زیر آمده است بازار اسباب بازی از سال 2008 تا 2018 از میزان رشد خوب و نسبتا پایداری برخوردار بوده است.تا سال 2025 نیز فروش فوق العاده ای در بازارهای جدید به ویژه اسباب بازی های هوشمند و رباتیک خواهد داشت.
حضور تولید کنندگان اسباب بازی به عرصه فیلم سازی
کارشناسان دلایل متفاوتی را برای رشد بازار اسباب بازی در سطح جهان مطرح کرده اند . یکی از این دلایل به افزایش تولید انیمیشن ها و فیلم های سینمایی مرتبط با کودکان مرتبط می شود. به نظر می رسد وارد عصر طلایی فیلمسازی برای کودکان شده ایم . عصری که تولید و ساخت اسباب بازی را به چالش می کشد.
در یک حرکت دوسویه، از طرف دیگر شاهد ورود شرکت های بزرگ تولید کننده اسباب بازی به صنعت فیلمسازی نیز بوده ایم. برای مثال هاسبرو فیلم ترنسفورمرها را روانه بازار کرد و شرکت لگو نینجاگوها را ساخت. نتیجه این تمرکز استراتژیک هم، افزایش فروش اسباب بازی هایشان پس از فروش فیلم هایشان بوده است.
افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به صنعت اسباب بازی
از فاکتورهای کلیدی تاثیر گذار در رشد فعالان ( ایده پردازان، تولید کنندگان و فروشندگان) اسباب بازی بوده است.
افزایش جمعیت کودکان در کشورهای در حال توسعه، افزایش آگاهی والدین نسبت به فواید اسباب بازی ها ، افزایش رفاه و درآمد خانواده ها . بررسی های بازار نشانگر این حقیقت است که مصرف کنندگان نهایی برای محتوای آموزشی اسباب بازی ها ارزش زیادی قایل می شوند. همچنین تمایل روزافزونی به اسباب بازی های جدید و هوشمند در حال شکل گیری است . البته نگرانی های خاصی را هم برای والدین در خصوص رعایت حریم خصوصی ایجاد کرده است. تناقضی که با دستورالعمل های لازم اجرا در آمریکا و به دنبال آن کشورهای اروپایی به شدت پیگیری می شود.
افزایش ریسک پذیری تولید کنندگان اسباب بازی
شرکت های تولید کننده اسباب بازی از حاشیه سود پایینی برخوردارند. در نتیجه از پایین ترین سطح ریسک پذیری در ارائه محصولات جدید پیروی می کنند. به همین دلیل آنها هنوز به ساخت اسباب بازی های سنتی تمایل دارند . بنابراین با کمترین درصد نوآوری محصولات شان را روانه بازار اسباب بازی می کنند.
آنها با در پیش گرفتن این رویه تلاش می کنند به دو هدف برسند .
1 . جبهه فروش اسباب بازی های سنتی را حفظ کنند .2 . به نوعی پاسخگوی خواسته های مشتریان جوان خود باشند.
در این میان بازی گردان های بزرگ تر و ریسک پذیر تری نیز وجود دارند . آنها برای اینکه رهبری بازار را در دست بگیرند، به تولید اسباب بازی های هوشمند و دارای تکنولوژی بالا می پردازند.
آنها می دانند که تولید اسباب بازی های جدید، نوآورانه و حتی هوشمند، سرمایه گذاری های بالاتری را طلب می کند . این مسئله ریسک بیشتر و البته سود افزونتری را برایشان خواهد داشت.
جدول زیر به خوبی پتانسیل بالای فروش اسباب بازی های هوشمند را به تصویر کشیده است.
افزایش تکنولوژی اسباب بازی ها
بیایید نگاهی به قیمت اسباب بازی طی 10 تا 15 سال اخیر داشته باشیم. آنگاه شاهد افزایش 50 تا 100 یورو در قیمت آنها خواهیم بود .هر چند تولیدکنندگان با وجود قیمت بالاتر به علت استفاده از تکنولوژی ، فروش خوبی داشته اند. کارشناسان بازار اسباب بازی معتقدند افزایش فناوری های به کار رفته در تولید اسباب بازی به محرک اصلی افزایش فروش آن تبدیل شده است.
بیشترین و کمترین میزان رشد صنعت اسباب بازی در جهان
فروش صنعت اسباب بازی در 12 بازار جهانی مورد تحقیق NDP در سال 2017 از رشد 1% برخوردار بوده است. حجم مبادلات بازار اسباب بازی در سطح جهانی به مبلغی بالغ بر 47 میلیون دلار رسیده است. فروش اسباب بازی در مکزیک و روسیه از رشد خوبی برخوردار بوده است . البته در کشورهایی نظیر بریتانیا، فرانسه و استرالیا کاهش 1% داشته است.
فروش جهانی اسباب بازی در کشور های مختلف به قرار زیر بوده است:
افزایش فروش آنلاین اسباب بازی
فروش سنتی اسباب بازی هم دچار تغییرات قابل توجهی شده است. افزایش دسترسی خانواده ها به فروشگاه آنلاین بازار اسباب بازی نظیر آمازون ، تنوع محصولات عرضه شده در فروشگاه های اینترنتی و خرید آسان از آنها . اینها نیز از عوامل دیگری است که باعث افزایش فروش از کانال های آنلاین شده است. در جدول زیر افزایش فروش اسباب بازی ها به صورت سنتی و آنلاین از سال 2011 تا 2021 با هم و با محصولات دیگر به خوبی مقایسه شده است.
جدول زیر هم اطلاعات قابل تاملی را درباره رشد خرید آنلاین اسباب بازی در مناطق مختلف جهان ارائه می کند.
برای مثال در این جدول آمده است:
1 . ارزش بازاریابی آنلاین اسباب بازی 2016 آمریکا بالغ بر 5.13 میلیون دلار بوده است.
2 . پیش بینی می شود ارزش بازار فروش آن لاین APAC در سال 2021 به 4.96 میلیون دلار برسد.
3 . بازار EMEA از رشد 6.72 درصدی برخودار می شود.
4 . در سال 2015 بیش از 11 میلیون نفر از جمعیت انگلیس بین 0 تا 14 ساله هستند. این تعداد 18 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. این آمار به این معناست که حجم جمعیت مصرف کننده اسباب بازی در این کشور قابل توجه است. سبک زندگی آنها باعث خواهد شد ، این گروه سنی در آینده نزدیک به خرید اینترنتی اسباب بازی تمایل بیشتری داشته باشند.
پرفروش ترین اسباب بازی ها
آمارهای اواخر سال 2016 و اوایل 2017 نشان می دهد ، اسباب بازی های زیر به ترتیب از بالاترین میزان فروش برخوردار بوده اند .پازل ها، بازی های صفحه ای ، عروسک های پولیشی، انواع عروسک ها ، اسباب بازی های چرخ دار، و اسباب بازی های نوزادان، خردسالان و پیش دبستانی. همچنین مجموعه های ساختنی، شخصیت ها، اسباب بازی های هنری به ترتیب از بیشترین میزان کاهش در فروش برخوردار بوده اند. اما برای اطلاع از پرفروش ترین اسباب بازی های کنونی می توانید مقاله پرفروش ترین اسباب بازی ها را بخوانید.
آخرین آمارها نشان می دهد در سال 2018 هنوز عروسک پولیشی و انواع دیگر عروسک ها در صدر انتخاب خانواده ها قرار دارند.کلکسیون های اسباب بازی نیز 14 درصد رشد داشته اند. ;کلکسیون ها 8 درصد کل فروش اسباب بازی را به خود اختصاص داده اند.
بنابراین بازار اسباب بازی طی سالهای آینده نیز از رشد خوبی مواجه خواهد بود. کشورهای آسیایی خصوصا چین و هند از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار خواهند شد . در نتیجه سیاست های خرده فروشان برای حفظ و افزایش سهم بازارشان تغییر خواهد کرد.
گردش مالی و درآمدزایی بازاراسباب بازی در جهان
گردش مالی اسباب بازی جهان صنایع بزرگ بر اساس آمارهای شرکت های بین المللی و معتبر سنجید می شود. چندی قبل انجمن بین المللی تولید کنندگان اسباب بازی گردش مالی اسباب بازی در سال ۲۰۱۱ را حدود ۸۵ ميليارد دلار اعلام کرد. این رقم سرگیجه آور باعث تعجب بسیاری از فعالان داخلی این حوزه شد. به نظر می رسد صنعت اسباب بازی در جهان یکی از سودآور ترین کسب و کارها در عرصه بينالمللي باشد.
كارشناسان فعاليتهايي چون قاچاق انسان، تولید و فروش دارو، جنگافزار و مواد مخدر را در زمره سودآورترین فعاليت ها در عرصه بينالمللي می دانند. هرچند برآورد دقیق گردش مالی اين فعاليت ها به دليل غير قانوني بودن برخی از وزه های آن ممكن نيست. در سالهاي اخير اسباببازي به جمع صنايع سودآور جهان پیوسته و گردش مالی بالایی را ایجاد کرده است.
گروه NPD، از موسسات معتبر تحقيق بازار، از افزایش توليد اسباب بازي در كشورهاي شرق آسيا خبر داد و نسبت به ادامه رشد آن در سال هاي آینده ابراز اميدواری كرد. این حوزه در سال های اخير تحولات چشمگيری را پشت سر گذاشته است. شركتها به سمت توليد محصولات با فناوري بالا متمايل شدهاند و همین امر سود بیشتری برای شان داشته است. بيشتر توليدكننده ها تلاش می کنند به فناوري توليد محصولات خاص دست پيدا كنند. چون می دانند محصولات ساده ديگر مشتري چنداني ندارد. برخي كارشناسان اصرار دارند بازي هاي رايانهاي و محصولات سمعي و بصري سرگرمكننده را هم در مقوله اسباببازي بگنجانند. اما آمارهاي ارائه شده از سوي انجمن بينالمللي توليدكنندگان اسباببازی اين موضوع را قبول ندارد و نگاه سنتي و قديمي به اسباببازيها را همچنان دنبال می کند.
این گردش مالی بزرگ متعلق به چه کشورهایی است؟
ايالاتمتحده با داشتن بازاری ۲۲ ميليارد دلاری در زمره بزرگترين بازارهای اسباب بازی در جهان است که گردش مالی بزرگی را به خود اختصاص داده است. پس از آمريكا، كشور هاي ژاپن، چين، بريتانيا و فرانسه داراي بزرگترين بازارهاي اسباببازي در جهان هستند. مردم اين كشور ها به مراتب بيشتر از سايرين اسباب بازي ميخرند. اين به آن معناست كه بخش اعظم گردش مالی این رشته در اين كشورها متمركز شده است.
آسيا هم با داشتن بيشترين جمعيت در بين قارههاي جهان، ۲۵درصد از این گردش مالیا به خود اختصاص داده است. نرخ بالاي زاد و ولد و به تبع آن جمعيت قابل توجه كودكان موجب شده خرید و فروش اسباب بازی در اين كشورها بالاترين رشد را داشته باشد. گمان ميرود آسيا به زودی بازار اروپا و آمريكايشمالي را در این حوزه پشت سر بگذارد.
اما بيشترين رشد گردش مالی در اين بخش مربوط به اقتصادهاي نوظهور يعني برزيل، روسيه، چين و هند است. به طور ميانگين رشد سالانه بازار اسباب بازي شان به ۱۳درصد بالغ ميشود. مشكلات اقتصادي موجب شده این بخش در اتحاديه اروپا با کاهش گردش مالی مواجه شود به طوری که از سهم 32 درصدی به 28 درصد سهم از بازار در سال های گذشته بسنده کند. پيشبيني می شود با وجود كاهش نرخ زاد و ولد در مقياس جهاني گردش مالي این بخش به دليل بالا رفتن قيمت ها و توجه بيشتر خانوادهها به نياز بچهها همچنان افزایش یابد. با وجود وخامت اوضاع اقتصاد جهاني، اسباب بازي همچنان يكي از اقلام اصلي خريد براي كودكان در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه محسوب می شود.
گردش مالی کدام تولید کنندگان بیشتر است؟
حدسزدن اين كه كدام كشور بزرگ ترين توليد كننده اسباب بازي در جهان است، كار آساني نيست. اگر وفور اسباب بازي هاي چيني در بازار موجب شده تصور كنيد سرزمين چشم باداميها بزرگترين گردش مالی را در اختیار دارد، سخت در اشتباه هستيد.چين به واسطه برخورداری از نيروي كار ارزان، کنترل ارز توسط دولت، بزرگترين سازنده این محصولات از نظر کمیت به شمار می رود. شركت هاي چيني سال گذشته ميلادي در مجموع حدود ۱۳ ميليارد دلار از این وسایل بازی و سرگرمی را فروخته اند.در همان زمان صادرات اسباببازي از چين به ۱۰.۵ ميليارد دلار بالغ شد كه بخش اعظم آن روانهاروپا و آمريكايشمالي شد.
با این وجود وقتي پاي اعداد و ارقام در بين باشد ايالاتمتحده در جايگاه بزرگترين توليدكننده اسباببازي دنيا قرار ميگيرد که بیشترین گردش مالی را تصاحب نموده است. اين كشور خاستگاه بزرگترين سازنده های دنياست. ماتل و هاسبرو به عنوان اولين و دومين شركت بزرگ ان حوزه با گردش مالی ۶.۵ و ۴.۲ ميليارد دلار در سال، مليت آمريكايی دارند.
در بين ۱۰ شركت برتر دنيا حتي نام يك شركت چيني هم به چشم نمی خورد. به عبارت سادهتر چينيها بیشتر سازندگان ارزان و بيكيفيت قلمداد می شوند، در حالي كه شركت هاي بزرگ اين صنعت به توليد محصولات پيشرفته و با كيفيت مشغولند.
پیش بینی صنعت اسباب بازی در آینده
بررسي فعاليت ۱۰ شركت بزرگ دنيا در این شاخه به تنهايي مي تواند پیش بینی مناسبی از گردش مالی این بخش ارائه کند. تقريبا همه اين شركت ها خالق محصولات با فناوری بالا هستند و نوآوری در آنها حول محور ساخت محصولات هوشمند است. همه اين شركتها به شكلی از فناوريهای نوين الهام گرفتهاند. به عنوان مثال ماتل كه بزرگترين اسباب بازي ساز دنياست در كنار عروسكهاي باربی(محصول انحصار اين شركت است) طيفي از محصولات مانند انواع ربات و شخصیت های اکشن و قهرمان کارتون ها را نيز می سازد. تغییر نگاه جهانی به ايالات متحده بعث شده این کشور به عنوان بزرگترين ابرقدرت دنيا وجه خاصی نداشته باشد ب عبارت «MADE IN USA » ديگر برای بسیاری از خریداران مهم نباشد.
بررسی بازار اسباب بازی اروپا
اتحادیه اروپا از به هم پیوستن 27 کشور اروپایی تشکیل شده است که بیشتر اهداف سیاسی و اقتصادی را دنبال می کند. اگر چه انگلستان در سال 2016 از این اتحادیه خارج شد اما هنوز هم عملکرد آن تاثیر قابل توجهی در تصمیم گیری های استراتژیک این قاره دارد. صنعت اسباب بازی اروپا هم طی سالهای متمادی توانسته است بر چالش ها و رکود اقتصادی دوره های مختلف غلبه کند و با استفاده از ظرفیت های موجود خود کمر راست کند و در میان تولیدات انبوه چینی و آسیای جنوب شرقی و سرمایه چشمگیر ایالت متحده آمریکا در تولید اسباب بازی، حرفی برای گفتن داشته باشد. در ادامه این مقاله نگاهی به رشد جهانی بازار اسباب بازی داشتیم و به دنبال آن به طور کمی و کیفی صنعت اسباب بازی کشورهای مختلف اروپایی را با هم قیاس کرده ایم.
بازار اسباب بازی اروپا، چه سودی برای ما دارد؟
اشاره به این آمار و ارقام فقط برای بزرگ نمایی مرغ همسایه نیست بلکه به این جهت است که دید وسیع تری از بازار 500 میلیون نفری یک قاره به دست آوریم که بخش بزرگی از تولید و فروش اسباب بازی را به خود اختصاص داده است. بررسی چالش ها، ضعف ها و حتی مزیت های رقابتی صنعت اسباب بازی اتحادیه اروپا می تواند به ما در ساختن این صنعت نوپا در کشورمان کمک کند.
همه فعالان اسباب بازی می دانند که در کشور ما چیزی به نام صنعت اسباب بازی فعال و پویا که بتواند پیشران بخش بزرگی از اقتصاد کشور باشد، نداریم. وقتی به عنوان یک کارشناس به دنبال سوالات تخصصی این بازار می رویم، جواب مستدلی برای پرسش هایمان پیدا نمی کنیم. ناگریز به آمار و اطلاعات کانون پرورش فکری که تا حدی متولی این حوزه است بسنده می کنیم چرا که هنوز اتحادیه مستقلی برای اسباب بازی کشور نداریم. اینکه برخی می گویند ما چیزی به نام صنعت اسباب بازی نداریم، فقط من باب درد و دل نیست بلكه نگاه توليد كنندگان، توزيع كنندگان و خريدارانی را در خود جای داده است که هر یک داستانی برای خود دارند و که راز و فرودهای آن با قصه های هزار و یک شب برابری می کند.
شاید بیشترین اطلاعات مورد توجه این حوزه به آمار واردات و برآورد قاچاق اسباب بازی خلاصه شود. اينكه مسئولین مربوطه توانسته اند با تدبير و درايت خود ميزان آن را در چند سال اخیر تا حدودی كاهش داده و به این ترتیب سهم توليدات داخلی را افزايش دهند. بر اساس همین آمار در سال ۹۰، میزان کل واردات اسباب بازی و وسایل سرگرمی به کشور حدود ۵۰ میلیون دلار بوده كه در سال ۹۱، به ۲۵ میلیون دلار كاهش يافته است. در سال ۱۳۹۲، حدود ۲۰۰ واحد صنفی تولید اسباب بازی در کشور وجود داشته و در بخش توزیع اسباب بازی نیز حدود ۴ هزار واحد فعال بوده اند پس عجيب نخواهد بود اگر بدانیم میانگین سرانه خرید سالانه اسباب بازی در جهان ۳۴ دلار , در انگلیس ۴۹۹ دلار و در ایران حدود ۳ دلار است.
راستی چرا خانواده های ما اینقدر کم اسباب بازی می خرند؟ چرا اغلب تولیدات ما از کیفیت لازم برخوردار نیست؟
تا کی بنشینیم و كار نكرده خویش را نقد کنیم و از بی كيفيتی كالاهای چینی بگوییم؟
بايد آستین ها را بالا زد و كفش های پولادین پوشید . باید روی تمام ذهنیات و افكار منفی و اما و اگرهای راه، خط بطلان كشید. دیگر زمان آن رسیده است که برای ساختن آینده ای روشن تلاش کنیم. تولید كالای با کیفیت و مرغوب و در کنار آن توجه به برند سازی باید در مرکز توجه مان قرار گیرد. فرقی نمی كند، کدام شرکت و کدام شخص؛ در این راه همه باید دست به کار شویم . هر کس به قدر وسع خویش
قطعا اولین گام مجهز شدن به دانش و اطلاعات مناسب است ، دانشی که آگاهی از آن می تواند راهنمایی برای فعالان این حوزه در تجزیه و تحلیل بازار و اتخاذ استراتژی های مناسب برای آینده باشد.
به همین منظور و در ادامه نتایج تحقیق میدانی کنسرسیوم ” ای سی اس آی پی ” ارائه می گردد تا هر کسی که در در گرو رشد این بازار نهاده است به تناسب نیاز خود از آن بهرمند شود. شاید قدم های کوچک امروز نقاط عطف آینده صنع اسباب بازی کشورمان باشد.
یک مطالعه بزرگ و میدانی
مطالعه آمار رسمی منتشر شده در حوزه هایی نظیر اشتغال زایی، درآمدزایی و عملکرد برترین برندهای صنعت اسباب بازی اروپا برای فعالان این کسب و کار بزرگ همیشه جذابیت خاصی داشته است. چرا که بازار اروپا همان طور که از نظر جغرافیایی میان آمریکا و آسیا قرار گرفته، ازنگاه تخصصی هم یک چشم به سمت تولید انبوه چین دارد و چشم دیگرش را به کیفیت برندهای آمریکایی دوخته است. گزارش نهایی کنسرسیوم توسط تیمی از پیمانکاران و کارشناسانی كه در زمینه بازاريابي و رقابت صنعتی تحقیق می كنند نشان ازکم و کیف این حقیقت دارد. لازم به ذکر است که، این کنسرسیوم اصالت هلندی داشته و از ۲۸ متخصص و کارشناس عالی رتبه استفاده می کند. آمار و تحقیقات ارائه شده در این گزارش نظر رسمی اتحادیه اروپا نیست بلکه صرفا نتیجه تحقیقات این کنسرسیوم می باشد و می تواند به تحقیق و توسعه صنعت اسباب بازی کشورهای در حال توسعه هم مفید باشد.
هدف از این مطالعه
هدف این مطالعه مروری جامع بر رقابت پذیری و عملکرد صنعت اسباب بازی اروپا در زمینه بین المللی است. زمینه این پژوهش نیز بيان سوالات مرتبط با طراحی، توليد و اشتغال بازار اسباب بازی عنوان شده است.
پیش بینی رشد صنعت اسباب بازی در اروپا
با وجود بحران های اقتصادی و افت و خیز بازار های بين المللی، کارشناسان پيش بينی کرده اند که تا سال ۲۰۱۶ فروش اسباب بازی در جهان از رشد ۷ درصدی برخوردار خواهد شد. در این میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا سهم بيشتری از این فروش را کسب خواهند کرد.
بررسي هاي سال ۲۰۱۱ موفقيت های بازارهای اتحادیه اروپا را نسبت به آمریكا و كشورهای آسيایی در فروش اسباب بازی تایید می كند، ارزش فروش اسباب بازی در كشورهای اتحادیه اروپا بیش از ۱۵ مییارد یورو و اشتغال زایی مستقيم این صنعت در این كشورها بالغ بر ۵۱ هزار نفر بوده است. يك نگاه مقايسه اي بين ارزش فروش اسباب بازي در آمريكا و چين هم بيانگر اين مطلب است كه اين رقم در آمريكا به ۱۴ ميليارد يورو و در چين به بيش از ۴ ميليارد يورو مي رسد. در حالی که اشتغال زایی مستقيم اين صنعت در آمريكا برابر ۳۵ هزار نفر و در چين بالغ بر ۱۲۸ هزار نفر بوده است.
بازار خرده فروشی اسباب بازی
کشورهای اروپا، بزرگترین بازار برای کالاها و خدمات در سراسر جهان است. این مطالعه تخمین می زند که فروش اسباب بازی و بازی های سنتی در بازار اتحادیه اروپا از ارزشی معادل ۱۵.۸ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ برخوردار بوده است. این در حالی است كه این رقم در آمریكا به ۱۴ میلیارد یورو و در چین به ۴.۸ ميليارد يورو می رسد. این زمینه از فعالیت پتانسیل بالایی برای درآمدزایی این صنعت ایجاد کرده است.
تاثیر جمعیت بر درآمدزایی صنعت اسباب بازی اروپا
یکی از فاکتور هایی که تقاضای خرید اسباب بازی را تحت تاثیر خود قرار می دهد میانگین جمعیت کودکان یک جامعه است. در حال حاضر تعداد کودکان در اتحادیه اروپا و ایالات متحده کم و بیش با ثبات است اما سیاست تك فرزندی و افزایش درآمد چین منجر به کاهش شدیدی در جمعیت کودکان این کشور شده است. بنابراین در طرح ریزی برنامه های بازاریابی توجه به این مساله به تصمیم گیری های بهتر کمک شایان توجهی می نماید.
رقابت شدید محصولات اسباب بازی
یکی از عواملی که رقابت شدیدی را در این حوزه از بازار به وجود خواهد آورد، افزایش محصولات ICT است . این محصولات کم کم در حال جايگزینی اسباب بازی های سنتی هستند. شرکت های سازنده بازی های ویدئویی، صفحات هوشمند، تبلت ها و سایر محصولات سرگرمی جدید رقابت تنگاتنگی را برای تصرف بازار اسباب بازی آغاز کرده اند. این دسته از اسباب بازی ها علاقه و پول های تو جیبی بچه ها را به سمت خود می کشند. اسباب بازی های الکترونیکی، اپلیکيشن های جذاب و تبلت ها جایگزین مستقیم و مقرون به صرفه ای برای اسباب بازی های سنتی خصوصا برای گروه پیش دبستانی شده اند.
برآورد فروش اسباب بازی در سالهای آینده
در سطح اقتصاد کلان، عدم اطمینان در مورد بهبود بحران جهانی در اروپا و ایالات متحده، پیش بینی رشد را مشكل می كند. اما با تمام اين اوصاف پيش بينی می شود تا سال ۲۰۱۶ فروش اسباب بازی در جهان ۷.۵٪ افزایش يابد.
ارزش تولیدات و اشتغال زایی در صنعت اسباب بازی اروپا
ارزش توليدات صنعت اسباب بازی در اتحادیه اروپا بالغ بر ۵.۸ ميليارد يورو بوده است ميزان اشتغالزایی مستقيم اين صنعت نيز در اروپا حدود ۵۱ هزار نفر است. ارزش تولیدات آمريكا ۴.۴ ميليارد يورو و برای ۳۵ هزار نفر اشتغال ايجاد كرده است. اسباب بازي های توليد شده در چین نيز ارزشی معادل ۱۶ ميليارد دلار داشته كه پيش بينی می شود برای ۱۲۸ هزار نفر اشتغال زایی داشته است.
مدیریت فرآیند تولید اسباب بازی
گرچه تقاضای اسباب بازیبه شدت فصلی است اما با متمركز كردن فعاليت ها اين پيك های متوالی كاهش يافته است. تولیدی هایی که به سودآوری رسیدند، با مدیریت سفارش های جدید، از حالت فصلی خارج شدند. فعالان این حوزه به این نتیجه رسیده اند که کار فصلی و اخراج و استخدام دوباره کارگران، هزینه ، انرژی و زمان زیادی را از آنها می گیرد. به همین دلیل کارفرمایان با تنظيم ساعت های كاری مشكل همیشگی نبودن تولید را حل كرده اند. به طوری که در زمان اوج سفارشات ساعت های كاری افزايش می یابد و در زمان كاهش تقاضا، ساعت كاری کوتاه تر می شود . اما همیشه کاری برای انجام دادن کارگران وجود دارد.
ايمنی اسباب بازی ها
ايمني اسباب بازی ها در اتحاديه اروپا طبق آیین نامه سال ۲۰۰۹ كنترل می شود. اين قوانين تولید کنندگان، وارد کنندگان و تامین کنندگان را ملزم به رعايتEC TSD48 استاندارهای تعريف شده می نمايد. اين استاندارها به خصوصيات مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی و ايمني اسباب بازی ها توجه دارد. مطابق اين قانون هر توليد كننده می بايست براي ورود محصول خود به بازار یک بيانيه استاندارد منتشر كند. اين كار اگرچه در برخی مواقع هزينه هاییرا بر توليد كنندگان وارد می كند كه تحمل آن براي توليد کننده كوچک مشكل به نظر می رسد اما در كل بر كيفيت محصولات توليد شده تاثير مثبتی می گذارد.
صیانت از مالکیت فکری
حفاظت از حقوق مالکیت فکری نيز يكی ديگر از دغدغه های تولید کنندگان اسباب بازی است. در سال ۲۰۱۱ در بخش خرده فروشی مبلغی بالغ بر ۱۶ ميليون يورو و بيش از ۲ هزار و پانصد مورد نقض قانون صورت گرفته است كه ۸۸درصد در چين و ۱۰ درصد در هنگ كنگ بوده است. با اين وجود در سال ۲۰۱۱ ارزش كل صادرات اروپا ۵.۳ ميليارد يورو بوده و تجارت داخلي اين اتحاديه ۴.۲ ميليارد يورو برآورد شده است.
هزينه حمل و نقل محصولات
براي توليد كنندگان اتحاديه اروپا هزينه حمل و نقل اسباب بازي های توليد شده , از چين بالا است. اما برای اقلام پلاستيكی كوچك كه در حجم بالا توليد می شود اين هزينه ها مقرون به صرفه است. اسباب بازی هایی كه در كارخانه های كاملا خودكار توليد می شود داراي قيمت رقابتی با محصولات مشابه خود می شوند.
چشم انداز بازار در نوآوری و تحقیق و توسعه اسباب بازی
در نهايت اينكه در یک بازار پویا به احتمال زیاد رقابت بر روی قیمت و نوآوری شديد می شود. نوآوری به طور گسترده ای در بخش تولید به حفظ رقابت كمك می كند و به توليد كنندگان اجازه می دهد به طور موقت قيمت محصولات نوآورانه را كاهش دهند. هزينه های تحقيق و توسعه براي توليد محصولات از ۰.۶ به ۲.۶ رسيده است كه از گردش مالی موسسات تامين می شود. با وجودپیش بینی های مثبت رشد، اسباب بازی های سنتی نيز با تبلت ها و اسباب بازي های هوشمند وارد رقابت تنگاتنگی خواهند شد. فروش اينترنتی هم از يك رشد دو رقمی برخوردار شده است.
بازارهای اصلی صنعت اسباب بازی در جهان
كل فروش جهانی اسباب بازي و گيم ها در سال ۲۰۱۱ معادل ۵۸ ميليارد يورو بوده است. انگليس، فرانسه ايتاليا و اسپانيا بزرگ ترين بازارهای اتحاديه اروپا بودند. اگرچه بازارهای فروش اسباب بازی در دهه ۲۰۰۰ از روند رو به رشدی نسبت به سالهای قبل از آن برخوردار شده است.
بازارهای آمريكا هم اگرچه هنوز به پیک سالهای ۲۰۰۱ نرسيده است اما انتظار مي رود روند رو به رشد آرامی را پيش رو داشته باشد. بحران اقتصادی سالها ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ باعث شد بازار آمريكا افت و خيزهایی را تجربه كند. اما در اتحاديه اروپا روند رو به رشد فروش همچنان ادامه يافت. صنعت اسباب بازی اروپا در سالهای۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ شاهد كاهش شدیدی در میزان فروش خود بود كه پس از آن روند رو به رشدی را طی كرد. اما ميزان رشد در اتحادیه اروپا تفاوت قابل توجهی نسبت به ميزان فروش در آمريكا داشت. چين نيز تا سال ۲۰۰۴ از فروش نسبتا ثابتی برخوردار بود اما از آن زمان به بعد روند رو به رشدی را تجربه كرد. اتحاديه اروپا سهم ۲۸ درصدی از فروش بازار اسباب بازی و گيم ها به دست آورده است و با وجود افت و خيزهایی كه در بازار اسباب بازي وجود دارد به رشد پايداری رسيده است.
مهم ترين توليدات صنعت اسباب بازی اروپا
در این مطالعه اسباب بازی ها را به پنج دسته اصلی طبقه بندی كرده اند که این طبقه بندی شامل بازی ها و پازل ها، اسباب بازی های نوزادی و پيش از دبستان، اسباب بازی های ساختنی ،عروسک و متعلقات آن و اسباب بازي هاي خارج از منزل و ورزشي قرار مي گيرند. اگرچه اين دسته از محصولات از اجناس پرطرفدار اروپایی هستند اما در كشورهای مختلف از تفاوت هایی برخوردار هستند. براي مثال مردم ايتاليا بيشتر به خريد لوازم ورزشی و بيرون از منزل علاقه دارند. در حالی كه در روماني عروسك های پوليشی محبوب هستند.
اسباب بازی های ساختنی ها در بين كشورهای اتحاديه اروپا از روند رو به رشد سریعی برخوردار بوده است. اما ميزان رشد در بين كشورهای مختلف اين اتحاديه از رقم هاي متفاوتی برخوردار بوده است. برای مثال در اسپانيا ۰.۴ % و در انگليس ۱۸.۵ % رشد داشته است.
بررسی الگوهای خرید اسباب بازی
الگوی خريد اسباب بازی و مبلغی كه برای آن پرداخت می شود با قدرت خريد مردم همبستگی نزديكی دارد بعلاوه مشخصات فرهنگی نيز روی خريد اسباب بازی تاثیر گذار است. مطالعات بین المللی انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد ،آلمانی ها اسباب بازی را خريداری می كنند كه پيشرفته تر باشد در حالی كه مردم ايتاليا به طور آنی تصميم می گيرند كه چه چيزی خريداری كنند. آمريكایی ها بيشتر تمايل به خريد عروسک و ملزومات آن دارند مردم چين هم به خريد عروسك های پوليشی تمايل بيشتری نشان می دهند. پازل ها نيز در آمريكا بيشتر از چين به فروش می رسند.
در جدول زیر گرایش مردم به اسباب بازی های مختلف در چین و آمریکا نشان داده شده است.
مطالعه جمعیت هدف
ميزان جمعيت كودكان ۰ تا ۱۴ سال دردهه گذشته بعد از یک ثبات نسبی كاهش زيادی داشته است. در سال ۲۰۰۰ جمعیت كودكان اين رده سنی ۸۳ ميليون نفر بود. ۱۲ سال بعد جمعيت این گروه سنی به ۷۸.۵ ميليون نفر در كشورهای ا اروپا كاهش يافت. اين ۷۸.۵ ميليون نفر۱۵.۶ درصد از كل جمعيت را در ۲۷ كشور اتحاديه اروپا در برمی گيرد.
اين مقدار جمعيت در مقايسه با ۶۰ ميليون كودكیكه ۱۶.۵% جمعيت آمريكا را تشكيل میدهد بازار بزرگتری برای فروش اسباب بازی است. ميانگين درآمد مردم آمريكا در سال ۲۰۰۰ معادل ۱/۷۵۰ يورو و برای مردم اتحاديه اروپا۲۷/۲۰۰ يورو بوده است و اين ميزان درآمد روی جمعيت متقاضی خريد اسباب بازی هم تاثير می گذارد. جمعیت کودکان در اتحادیه اروپا و ایالات متحده از تعداد کودکان چین کمتر است. در سال ۲۰۱۱ تعداد کودکان زیر ۱۵ سال در حدود ۲۲۰ میلیون یا ۱۹.۶ درصد از کل جمعیت (رجوع کنید به شکل ۲.۶) بود. این جمعيت پتانسیل عظیمی برای فروش اسباب بازی های سنتی و انواع بازی ها را فراهم می کند. با این حال، جمعیت کودکان چین نسبت به سال ۲۰۰۰ به شدت کاهش یافته است. در دراز مدت این عامل می تواند رشد تقاضا برای اسباب بازی ها و بازی ها را در چین محدود كند. رشد کنونی فروش اسباب بازي در بازار چین به افزایش قدرت خرید والدين و نوجوانان نسبت داده می شود.
تاثیر پذیری بازار های آینده اسباب بازی
توسعه بازارهای آینده تا حدودی به نرخ تولد بستگی خواهد داشت. نرخ های تولد در اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی بین کشورهای عضو متفاوت است: در آلمان در سال ۲۰۱۱اين ميزان ۸.۱ در ۱۰۰۰ و در ایرلند ۱۶.۳ در ۱۰۰۰بود.نرخ تولد به طور متوسط دراتحاديه اروپا ۱۰.۴در ۱۰۰۰ در سال ۲۰۱۱ بود
نرخ تولد در ایالات متحده تا سال ۲۰۰۹ کاملا پایدار بود ولي به دنبال آن کاهش شدیدی در نرخ جمعيت اتفاق افتاد و در سال ۲۰۱۱ به ۱۲.۷ در ۱۰۰۰ کاهش یافت. این افزایش نیم میلیون نفری در بین کودکان زير چهارده سال در ایالات متحده كه بين سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اتفاق افتاد به کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان و كاهش مهاجرت نسبت داده شده است. اتخاذ سیاست تک فرزندی در چین به طرز چشمگیری رشد جمعيت را کاهش داده است. انتظار می رود با سیاست تک فرزندی نرخ تولد در چین از ۱۱.۹ در ۱۰۰۰ در سال ۲۰۱۱به ۱۰.۸ در ۱۰۰۰ در سال ۲۰۱۶ کاهش یابد. اگرچه نشانه هایی از تغییر در این سیاست به چشم می خورد كه در آينده می تواند نرخ رشد جمعيت را تثبيت نمايد.
بازار اسباب بازی اروپا
به منظور تجزیه و تحلیل اهمیت اقتصادی صنعت اسباب بازی از سمت عرضه، فعاليت شرکت ها، اشتغال و گردش مالی آنها را به طور مطلق و همچنين به عنوان یک کل بررسی خواهیم كرد. در این بررسی ها از فعالان اصلی بازار جهانی و اتحاديه اروپا استفاده كرديم.
نقش آفرینان اصلی بازار اروپا
بازار اسباب بازی و بازی های سنتی تحت سلطه برندهای جهاني موفقی مانند لگو، هاسبرو و متل است. در اغلب کشورهای مهم اتحادیه اروپا این سه شرکت رهبران بازار هستند. سهم ۹ كشور اتحاديه اروپا از اين توليدات حدود ۲۷ درصد است. با این حال، در رتبه بندی فروش سال ۲۰۱۱ هاسبرو به عنوان شرکت ششم در آلمان قرار گرفت و لگو به عنوان شرکت دهم در اسپانیا.
در هر کشور تعدادی از فعالان حوزه اسباب بازی به صورت بومی – بین المللی نقش آفرینی می کنند .در ایتالیا Giochi Preziosi یکی از فعالان برجسته اسباب بازی است که در حال حاضر در فرانسه هم فعاليت می كند.
Clementoni شرکت مطرح دیگر است که در ایتالیا بسیار فعال است اما در خارج از آن فعالیتی ندارد.
همانطور که در شکل ۲.۷ نشان داده شده، ۵ شرکت برتر در ایالات متحده بیش از ۵۰ درصد از بازار آمریكا را در دست دارند. در ایالات متحده متل بزرگترین تولید کننده در سال ۲۰۱۱ با فروشی به ارزش تقریبا ۳.۳ ميليارد یورو بود كه ۲۳.۵ ٪ از بازار اسباب بازی را در اختیار داشت. متل مجوز تولید و ساخت اسباب بازی در چین را دارد و اسباب بازي های توليد شده در چین را با نام تجاری خود وارد آمریكا می كند. هاسبرو رتبه دوم بازار را به خود اختصاص داده است و در حدود ۱۷ ٪ از بازار را در اختيار دارد، پس از آن نيز لگو در مقام سوم قرار دارد. در چین نيز هر یک از ۵ شرکت برتر به صورت جداگانه کمتر از ۴ درصد از بازار را در اختيار دارند، اين شركت ها روی هم رفته کمتر از ۱۰ درصد از بازار فروش اسباب بازي را در اختيار دارند. گوانگدونگ آلفا يك شرکت با مسئولیت محدود است كه از توليد كنندگان مهم و داخلی چین محسوب می شود و توانسته است ۳.۲ درصد از بازار اسباب چین را نصیب خود كند. تداركات بازار اسباب بازی چین از شهر “شانتو ” تامین می شود. اين شهر قطب توليد اسباب بازی برای بازارهای داخلی و صادرات است. با وجودی كه عمده فعالیت شركت گوانگدونگ آلفا بر بازار داخلی متمركز شده است. اما دسته ای از محصولات خود را به بريتانيا و كشورهای همسايه و منطقه نيز صادر می كند. آمارها نشان می دهد سهم کلی این شرکت از بازار اسباب بازی در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است. با اينكه متل از شرکت های پیشرو در امر فروش اسباب بازی در جهان است ، با ۰.۸ ٪ فروش چین رتبه ۴را به خود اختصاص داده است.
آمارهای کلیدی در بازار اسباب بازی اروپا
برآورد آمار اروپا در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که صنعت بازی و اسباب بازی در كشورهای عضو اتحادیه اروپا از حدود ۵۳۰۰ شرکت تشکیل شده و حدود ۵۳۰ هزار نفر را به کار گرفته است. گردش مالی تولید شده توسط این بخش در سال ۲۰۰۸ تقریبا ۷.۹ میلیارد یورو بوده است. جدول ۲.۴ در زیر خلاصه برخی از متغیرهای کلیدی اسباب بازی را به نمایش می گذارد. اگر چه در مقایسه با سال ۲۰۰۴ درصدی از شرکت ها و افراد شاغل کاهش یافته است. با این حال، در همین دوره گردش مالی این بخش ها در سالهای ۲۰۰۸-۲۰۱۰ ، نشانه هایی از افزایش در افراد شاغل و تعداد شرکت ها را نشان داده است.
مجموعه داده های SBS این مفهوم را می رسانند که ۹۹ درصد از شرکت های تولید اسباب بازی بین ۰ و ۲۴۹ کارمند داشته اندو ۶۱ درصد از اشتغال در این صنعت را پوشش دادند . بخش های زيادی از این صنعت از شرکت های کوچک تشكیل شده EU27است. به طور متوسط در حدود ۸۴٪ از شرکت ها بین ۰ و ۹ نفر را استخدام كردند. ۱۴% از شرکت ها نیز بین ۱۰ و ۴۹ کارگر را در ا ختیار خود دارند. در حالی که شرکت های کوچک بین ۰ تا ۹ نفر كارگر دارد.
فعالیت های تولیدی اتحادیه اروپا در صنعت اسباب بازی جهان
در این بخش سه شاخص کلیدی برای فعالیت های تولیدی در نظر گرفته شده است. این شاخص ها شامل تعداد شرکت ها، گردش مالی و اشتغال مي شود. تمرکز در توزیع جغرافیایی تولیدی های اتحادیه اروپا و چند کشور همسایه، نیز تا جایی که امکان داشته در نظر گرفته شده است. از نظر پراكندگی جغرافیایی تقریبا نیمی از شرکت ها در چهار کشور واقع شده است. این كشور ها به ترتیب شامل جمهوری چک ۱۳.۴% لهستان ۱۱.۲% و فرانسه ۱۱% و آلمان ۱۰.۵ % می شود.
الگوی گردش مالی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا متفاوت است. آلمان، ایتالیا و اسپانیا داراي بزرگترین صنایع اسباب بازی در اروپا هستند و آلمان به عنوان پرچم دار این صنعت در رده اول قرار گرفته است.
در این بخش وضعیت لهستان و جمهوری چک از بقیه کشورها برجسته تر است.
تولید اسباب بازی در اتحادیه اروپا اسباب بازی های خاصی را پوشش می دهد، برای مثال بیشتر اسباب بازی های چوبی در فرانسه ، اسباب بازی های پلاستیکی در لهستان و بازی های صفحه ای هم در ایرلند تولید می شود. اما در حال حاضر اکثر اسباب بازی های اروپایی در شرق دور، به ویژه چین تولید می شوند. بسیاری از مصاحبه ها نشان می دهد که امکانات تولید اسباب بازی در چین در حال رشد است . کارفرمایان چینی نسبت به خدمت رسانی به مشتریان خود متعهد هستند. این امر تا حدی خدمات بازار چین را ارتقا داده و موجب کاهش هزینه های تولید کشورهای اروپایی شده است.
درآمد زایی بازار اسباب بازی روسیه
بررسی تحولات بازار اسباب بازی روسیه به بررسی جایگاه صنعت اسباب بازی این کشور و استراتژی های رشد آن می پردازد. روسیه با ۱۷ میلیون کیلومتر مربع وسیع ترین کشور جهان است که دارای نرخ شهرنشینی بالای ۷۵% است. رونق تجارت اسباب بازی در روسیه از سال ۲۰۰۷ آغاز شده و تا کنون ادامه یافته است.
پیش بینی می شود با افزایش نرخ تولد و افزایش جمعیت کودکان بازار اسباب بازی این کشور نیز توسعه یافته و درآمد سالانه آن با نرخ رشد سالانه پنج درصدی به بیش از یک میلیارد دلار برسد. تنها در سال ۲۰۱۸ درآمد این کشور از این بازار کودک و اسباب بازی به ۹۶۹ میلیون دلار رسید.
سرانه خرید اسباب بازی در روسیه
سرانه خرید اسباب بازی برای هر کودک روسی قبل از بحران اقتصادی ۳۰ دلار، پس از بحران به ۲۵ دلار و در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ دلار متفاوت بوده است.
میزان فروش اسباب بازی روسیه
عروسک های پولیشی یکی از پرفروش ترین اسباب بازی های روسیه است که ۴۰ % آن برای بزرگسالان خریداری شده است. ۲۶% از سهم بازار فروش اسباب بازی به عروسک های پولیشی، ۲۱% به تجهیزات بازی، ۱۵% به اسباب بازی های آموزشی، ۱۲% به عروسک ها و ۲۶% به سایر گروه های اسباب بازی تعلق می گیرد.
نحوه فروش اسباب بازی
گفتنی است، ۳۸% از خرید اسباب بازی ها از فروشگاه های اسباب بازی فروشی، ۳۴% از بازارا هایپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای و ۲۸% به صورت آن لاین انجام می شود. مشهورترین فروشگاه های آن لاین اسباب بازی در روسیه شامل toysRus.com، mothercare.com و childrensplace.com هستند. در سال ۲۰۱۸ درآمد این صنعت مربوط به اسباب بازی و نوزادان با رشد ۷.۷٪ معادل ۹۶۹ میلیون دلار برآورد شد.
عوامل موثر بر افزایش فروش
استاندارهای بالای زندگی در روسیه روی انتخاب اسباب بازی ها نیز تاثیر گذار بوده است به طوری که افزایش سطح تحصیلات و کیفیت زندگی مردم نیز باعث گرایش بیشتر خانواده ها به خرید اسباب بازی های آموزشی شده است. آگاهی از این نیاز بازار می تواند استراتژی نیرومندی برای رونق تولیدکنندگان این کشور باشد تا با استفاده از خلا بازار سودآوری قابل توجهی را نصیب خود کنند.
از طرفی نفوذ روز افزون اینترنت و دسترسی به کانال های تلویزیونی بیشتر باعث افزایش فروش اسباب بازی های استاندارد خواهد شد. بعلاوه، افزایش سطح درآمد از سرگرمی های دیگری نظیر پارک تفریحی، فیلم ها و . . . را افزایش می دهد و به نوبه خود روی ساخت و فروش اسباب بازی ها با شخصیت های معروف کارتونی تاثیر مثبتی می گذارد.
براساس نظرسنجی دیزنی، انتظار می رود اسباب بازی ها و کالاهای مرتبط با شخصیت های کارتونی تا سال ۲۰۲۲، سه برابر شود.
میزان نفوذ برندها در صنعت اسباب بازی جهان
در حال حاضر برندهای معتبر و مشهور بین المللی از بیشترین تقاضای خرید برخوردارند و به ترتیب اسباب بازی های ساخت چین ، آمریکا ، ژاپن ، کره جنوبی و آلمان در سال ۲۰۱۸ در صدر قرار گرفته اند . کارشناسان معتقدند با تسهیل صدور مجوزهای لازم برای تولید ، وضعیت به نفع تولیدکنندگان روسی تغییر می کند.
استراتژی حمایتی روسیه از صنعت اسباب بازی
یکی از سیاست های دولت حمایت از تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی روسیه تا سال ۲۰۲۰ است. آنها تمایل دارند با پیاده سازی این استراتژی کلیدی زمینه فعالیت تولید کنندگان داخلی را در عرصه اسباب بازی تقویت کنند تا علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی ، مفاهیم ملی و فرهنگی خود را به نسل بعدی منتقل کنند.
این استراتژی ابتدا در سال ۲۰۱۳ توسط انجمن ملی کالاهای کودکان پیشنهاد شد. تصویب این پیشنهاد، به معنای تشخیص کالاهای کودک به عنوان یک صنعت جداگانه بود . صنعتی که حالا توجه و تمرکز بیشتری را می طلبید. هر چند هدف اصلی این استراتژی، افزایش کیفیت و ایمنی محصولات و اطمینان از قیمت های مقرون به صرفه اعلام شد اما در نهایت این ابتکار عمل باعث افزایش شرکت های کوچک و متوسط و به تبع آن افزایش صادرات و تحقیقات و توسعه بیشتر شد.
پشتیبانی دولت از این صنعت در سه مرحله برنامه ریزی شد.
- مقطع نخست از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
- دومین دوره از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸
- دوره سوم از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
در این دوره ها، تولید کنندگان روسی از کمک های دولتی نظیر کاهش مالیات، یارانه نقدی و محدود کردن واردات غیر قانونی و با کیفیت پایین برخوردار می شوند. با این حمایت های زنجیره ای و زمان بندی شده، طراحی و کیفیت در حال تبدیل شدن به دغدغه اصلی تولیدکنندگان روسی تبدیل شده است. حالا با این نگرش منسجم ، تولید کنندگان اسباب بازی روسیه می توانند علاوه بر فروش داخلی ، به بازارهای خارجی هم فکر کنند.
نگاهی به آینده بازار اسباب بازی روسیه
اگرچه کیفیت بالا حرف اول را در افزایش فروش تولیدات داخلی می زند اما تولید کنندگان به زیبایی ظاهری و مفاهیم و داستان های پشت تولیداتشان هم اهمیت می دهند و همین توجه ، رضایت قلبی والدین را از اسباب بازی های ساخت کشورشان بیشتر می کند.
کارشناسان می گویند با افزایش جمعیت کودکان طی سالهای آینده، درخواست اسباب بازی های آموزشی هم افزایش یافته و سهم بازار بیشتری را از آن خود خواهد کرد. از طرفی توجه مصرف کنندگان به کالاهای بادوام و برگشت پذیر به طبیعت تقاضا برای اسباب بازی های چوبی را نیز افزایش خواهد داد و تولید کنندگان بیشتری را به سمت خود جذب خواهد کرد.
بازار اسباب بازی در سال 2022
بررسی و پیش بینی تحولات بازار اسباب بازی در 2022 می تواند پشتوانه ای برای تصمیمات استراتژیک فعالان این حوزه باشد . تا با چشم اندازهای روشن تری برای کسب و کارشان در سال های آتی تصمیم گیری نمایند.ریچارد گوتیب کارشناس جهانی اسباب بازی است . وی قبل از اینکه سراغ پیش بینی های خود برود ابتدا نگاهی گذرا به وضعیت کلی صنعت اسباب بازی نموده است . او در این زمینه می نویسد: هم اکنون خرده فروشان و فروشگاه های کوچک و بزرگ اسباب بازی در حال رقابت تنگاتنگی با یکدیگر هستند. اسباب بازی فروشی “R us” در مرز ورشکستگی قرار گرفته است . همچنین نگرانی های زیادی درباره سودآوری فروشگاه های فیزیکی وجود دارد. کسی نمی داند در سالهای آینده کدامیک از این فروشگاه ها همچنان فعال خواهند بود ؟
میزان تمایل مصرف کنندگان به فروشگاه آنلاین اسباب بازی
مصرف کنندگان بازار اسباب بازی در 2022 عمدتا والدین هزاره سوم هستند. آنها نسبت به والدین شان کمتر برای یافتن مغازه های اسباب بازی فروشی مسافتی را رانندگی می کنند . همچنین بیشتر تمایل دارند خرید آنلاین انجام دهند تا در وقت خود که حالا دیگر از بزرگ ترین سرمایه های آنان محسوب می شود صرفه جویی کنند.
از طرفی خرید آن لاین نیازمند کارت اعتباری و دسترسی به اینترنت است که اقشار کم درآمد و پایین جامعه از آن برخوردار نیستند. به همین دلیل در بعضی از نقاط شهر اسباب بازی فروشی ها کالاهای ارزان می فروشند که طرفداران خاص خود را دارد. به دلیل استراتژی ارائه اسباب بازی های ارزان برای اقشار کم درآمدتر ، این فروشگاه ها در برخی موارد به صورت زنجیره ای رشد می کنند و موفقیت های قابل توجهی کسب می نمایند. این کارشناس ، تحولات آینده بازار اسباب بازی را اینطور پیش بینی می کند:
تحولات بازار اسباب بازی در 2022
– بر اساس پیش بینی های Euromonitor، چین تا سال ۲۰۲۱ به اولین مصرف کننده اسباب بازی تبدیل می شود و جایگزین آمریکا خواهد شد. شرکت های زیادی خصوصا شرکت های آمریکایی برای تولید و فروش اسباب بازی در چین سرمایه گذاری خواهند کرد.
نسل x متولدین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ هستند . آنها دارای شخصیت های منعطف ، سازگار با تکنولوژی و متعادل هستند. این نسل از رتبه های مدیریتی خارج خواهند شد . سپس تازه واردان وضعیت خرده فروشی و تولید را تغییر خواهند داد. وضعیتی که هنوز با ایده هایی از مفاهیم کسب و کار قرن بیستم عجین شده است .
آمازون همچنان یکی از خرده فروشی های اسباب بازی در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای جهان خواهد بود.اسباب بازی ” R us ” با مدیران متفاوتی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بعلاوه ، آنها برای باقی ماندن در بازار رقابتی تعداد فروشگاه هایشان را کمتر نموده و از وسعت آنها می کاهند. به دلیل اهمیت ارتباطات انسانی، رجعت دوباره ای به سمت خرید فیزیکی شکل می گیرد. بنابراین خرید اسباب بازی بیشتر از فروشگاه ها و بر مبنای تعاملات دو طرفه انجام می شود.
رشد راه اندازی کارگاه های سنتی بازار اسباب بازی در 2022 با تجهیزات پیشرفته تر
رشد فناوری چاپ سه بعدی باعث راه اندازی کارگاه های سنتی زیادی می شود. این کارگاه ها به صورت آن لاین یا فیزیکی سفارش تولید می گیرند . آنها محصولات شخصی سازی شده ای، متناسب با تقاضای کودک یا والدینش تولید می کنند.
علاوه بر شرکت های با تجربه ای نظیر AMC و IMAX که بازی های دیجیتال تولید می کنند ، رقابت بیشتری میان سازندگان بازی های مجازی که اغلب جوانان کم تجربه هستند آغاز می شود.مجوز استفاده از شخصیت های کارتونی، انیمیشن ها و . . . همچنان وجود خواهد داشت. اما هزینه حق امتیاز استفاده کردن از آنها در تولید و فروش اسباب بازی برخی شرکت ها مثل دیزنی کاهش خواهد یافت.
منبع : https://toyinfo.ir ( استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )