بازی و اسباب بازی

بهترین اسباب بازی های کودکان پیش دبستانی

کدام اسباب بازی ها، کودکان پیش دبستانی را برای رفتن به مدرسه آماده می کند ؟

بهترین اسباب بازی های کودکان پیش دبستانی که کودک را برای رفتن به مدرسه آماده می کند کدام است؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که بچه ها در سن ۳ تا ۶ سالگی در رده سنی پیش دبستانی قرار می گیرند. آنها دیگر نه مثل دوران نوپایی خود ضعیف و ناتوان هستند و نه مثل بچه مدرسه ای ها استقلال فردی و اجتماعی کسب کرده اند. آنها لبریز از شور زندگی هستند و طراوت و شادابی از وجودشان می بارد. به طوریکه اگر دقایقی شاهد بازی های فردی و گروهی شان باشید ، از تماشای تخیلات زیبای آنها در قالب مادری که با دخترش به خرید رفته یا پسرکی که تلاش می کند تا برج بلند خود را بسازد، لذت خواهید برد.در این گروه سنی دختران و پسران معمولا به یک بازی و اسباب بازی خاص بیشتر علاقمند می شوند. برخی از این بازی ها با نیازمندی های رشدی این رده سنی نظیر سازندگی، تحرک، تفکر و . . . مطابقت بیشتری دارد.برای آشنایی بیشتر خانواده ها در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی را معرفی کرده ایم.

 

سازندگی و خلاقیت

پسرها در این سن دوست دارند با اسباب بازی هایشان چیزهای جدیدی بسازند. مثل یک برج، کشتی و  . . .

برای آنها اسباب بازی وسیله ای است برای بیان افکار، رویاها ، ترس ها و امیدهایشان.
آنها در جریان استفاده از اسباب بازی ها، خلاق تر می شوند . همچنین یاد می گیرند چطور با آزمون و خطا و تکرار و پشتکار چیز هایی که دوست دارند را بسازند و به هدفهایی که برای خودشان تعیین کرده اند دست یابند.

 

اسباب بازی پسرانه برای کودکان پیش دبستانی

 

پسران در این سن با مفاهیم پایه ریاضی آشنا شده و تشویق می شوند تا به طور متمرکز  بازی هایشان را به سرانجام برسانند . به این ترتیب کار کردن روی پروژه ها و نتیجه گرفتن را تمرین می کنند .

پسران در این سن با مفاهیم پایه ریاضی آشنا شده و تشویق می شوند به طور متمرکز یک بازی را به سرانجام برسانند

خلاق ترین اسباب بازی های پیشنهادی برای پسر های پیش دبستانی عبارتند از :
بلوکهای پلاستیکی در هم رفتنی
اسباب بازی سفال سازی
بلوک های ساختمانی

 

اسباب بازی , اسباببازی ,فرروشگاه اسباب بازی , اسباب بازی فروشی ,اسباب بازی پسرانه

 

نقش پذیر و خوش سر و زبان

در مقابل دختران در این رده سنی به بازی های وانمودی علاقمند می شوند. آنها عروسکشان را به حرکت در می آورند . طوری وانمود می کنند که گویی عروسکشان با آنها حرف می زند و به آنها عکس العمل نشان می دهد.
دختران در این سن کفش های پاشنه بلند مادرشان را می پوشند و از صدای تق تق آن لبخند می زنند.

 

پیش دبستانی , اسباب بازی برای کودک پیش دبستانی

 

آنها با این کار “نقش بازی کردن” را تمرین می کنند. فرقی نمی کند در قالب یک دکتر یا معلم باشند. آنها در این سن دوست دارند شاخص ترین ویژگی های نقش های مختلفی را که با آن آشنا می شوند به خوبی تقلید کنند. همین تقلید باعث می شود اعتماد به نفس آنها در مواجه با اشخاص جدید افزایش یابد. چرا که خودشان را هم دارای یک نقش می دانند. حالا هرچقدر که آن نقش غیر واقعی و ذهنی باشد، برای آنها یک دارایی به حساب می آید.

برای آنها، دیدن ساده ترین کاری است که چشم هایشان انجام می دهد. دختران ۳ تا ۶ ساله، با چشمهایشان تجربیات را هضم یا به قول پیاژه درونی می کنند. به این ترتیب مهارت های اجتماعی و کلامی خود را توسعه می دهند.

دختران در این سن شاخص ترین ویژگی های نقش های مختلفی را که با آن آشنا می شوند  تقلید می کنند

بهترین اسباب بازی های وانمودی برای دختران این رده عبارتند از :
لباس ها و وسایل لازم برای اجرای نقش های مختلف
مجموعه وسایل آشپزی و آشپزخانه
عروسک ها ، خانه های عروسکی
عروسک های خیمه شب بازی

 

اسباب بازی ,فروشگاه اسباب بازی ,لگو , بازی فکری , پازل

 

بهترین اسباب بازی کودکان پیش دبستانی ؛ تحرک و ورزش 

بچه های پیش دبستانی در هر دو گروه دختران و پسران ، فعال و سرشار از انرژی هستند به همین دلیل بازی کردن با اسباب بازی های پر تحرک و ورزشی را دوست دارند. اسباب بازی های ورزشی باعث می شوند بچه ها ماهیچه های پر قدرتی به دست آورند و انعطاف پذیری بهتری کسب کنند.
بهترین سن برای آشنا کردن بچه ها با رقابت سالم ، قبل از مدرسه رفتن و با استفاده از وسایل و اسباب بازی های ورزشی است.

 

اسباب بازی فکری و پرتحرک برای کودکان پیش دبستانی

 

اسباب بازی های این گروه عبارتند از :

دوچرخه متناسب با جثه کودک همراه با چرخ های کمکی و کلاه ایمنی .
دروازه فوتبال ، تور بسکتبال و توپ در سایز های مختلف .
جامپینگ . 
دارت  .
تیر و کمان .

اسباب بازی کودک 6 ساله , پیش دبستانی

 

نقش تفکر و اکتشاف در انتخاب بهترین اسباب بازی کودکان پیش دبستانی

بازی های فکری و صفحه ای نیز می تواند روی قوای فکری کودکان تاثیرات ماندگار و مثبتی داشته باشد. این بازی ها نگرش بچه ها را عمیق تر کرده و به آنها می آموزد که نتیجه بازی به انتخابهای آنها بستگی دارد. بازخورد هایی که کودکان از تصمیماتشان می گیرند باعث می شود رابطه عمل و عکس العمل را بهتر درک کنند .

 

اسباب بازی فکری

 

رشد تفکر منطقی و انتخاب و دنبال کردن استراتژی مناسب در بازی های فکری و صفحه ای از دستاوردهای قابل توجه این گروه از اسباب بازی های برای این دسته از کودکان است.

اسباب بازی های این گروه عبارتند از :

مار و پله و منچ ،
دوز ، 
دومینو ،
کاتامینو و . . . 

اسباب بازی فکری کاتامینو برای کودک پیش دبستانی

 

در مجموع به این نکات توجه کنید :

• دختران در رده سنی پیش دبستانی (۳ تا ۶ سال) معمولا به بازی های وانمودی و ایفای نقش علاقمند می شوند . پسران  نیز از اسباب بازی هایی که می توانند با آنها چیزهای جدید بسازند ، استقبال بیشتری می کنند . بنابراین پسران از انواع لگو و وسایل سرهم کردنی و … لذت می برند . دختران هم از اسباب بازی هایی که بتوانند در جریان یک بازی با آن نقش شان را بهتر بازی کنند برای مثال وسایل پزشکی ، لوازم آشپزخانه و …

• باید توجه داشت که بچه ها از نظر رشد شناختی و جسمانی  تفاوت های فردی زیادی با هم دارند. بنابراین ممکن است برخی از کودکان پیش دبستانی علاقمندی های دیگری داشته باشند. که با نیازهای عامه کودکان این رده سنی که در این مقاله به آنها اشاره شده متفاوت باشد.

• بعلاوه پرداختن به موضوعات مورد علاقه بچه ها در دوگروه دخترانه و پسرانه ، به این معنی نیست که دختران نباید با بلوک های ساختمانی بازی کنند یا پسران نباید لباس یک آتش نشان را بپوشند. بدیهی است که دختران و پسران برای افزایش خلاقیت و نقش پذیری خود نیازمند استفاده از اسباب بازی مختلف هستند تا به رشد شناختی لازم دست یابند . ما در این مقاله به انتخابهای اول گروه دختران و پسران اشاره کردیم .

• در نهایت اینکه اسباب بازی ها می توانند نقش مهمی در آموزش ، سرگرمی و نشاط کودکان داشته باشند . البته اگر علایق و نیازمندی های آنها را بهتر بشناسیم و گاهی در جریان بازی با آنها همراه شویم .

 

عروسک های نمایشی

منبع : https://mag.toyinfo.ir ( استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و باذکر منبع بلامانع است )

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
5 ماه قبل

جالب بود فقط کاش اسباب بازی های هر گروه رو بیشتر معرفی می کردید

دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x