صنعت اسباب بازی

شرکت میدامان و اسباب بازی های چوبی

مدیران شرکت میدامان پارس از کسب و کار خود می گویند

شرکت میدامان با دو کارآفرین کلید خورده است. دو شریک که دسترنج زندگی خود را درون کار تولید ریخته اند تا اشتغال ایجاد کنند، چرخه درآمد زایی خانواده هایشان را به گردش درآورندو . . .  آنها وارد تولید اسباب بازی های چوبی شدند. جالب است بدانیم، از زمانی كه تولید اسباب بازی های چوبی به عنوان یك كسب و كار مطرح شد، سه قرن می گذرد. این رشته از رونق رو به رشدی برخوردار بود تا اینكه جنگ جهانی دوم معادله ها را تغییر داد. تولید ارزان و انبوه اسباب بازی های پلاستیكی توجه تولید كنندگان را به خود جلب كرد. رفته رفته رزین جای چوب را گرفت. اما ویژگی های منحصر به فرد چوب باعث شده بار دیگر محصولات چوبی جان تازه ای بگیرند و حس نوستالژیک پدر و مادر ها را برای تهیه این مدل از اسباب بازی ها تحریك كنند.

انبار چوب های مختلف برای تولید اسباب بازی چوبی

شركت میدامان پارس نیز یكی از تولید كنندگانی است كه از سال ۹۰ و در شهرك صنعتی خاوران تولید اسباب بازی های چوبی را آغاز كرده است. آنها امیدوارند با تلاش و خلاقیت خود نقشی در شکل گیری صنعت اسباب بازی کشور داشته باشند.در ادامه شما را به خواندن گفت و گویی كه با مسعود علیپور پارسا و مهدی صباح پاكدل مدیریت این شركت داشتیم دعوت می كنم .

 

شرکت میدامان چگونه شکل گرفت؟

علیپور: شروع فعالیت ما از یك پیشنهاد كلید خورد. زمانی كه یكی از دوستانم بلوك های چوبی را به من معرفی كرد، از آنها بسیار خوشم آمد و با پسرم شروع كردیم به ساخت و ساز. همین قطعات ساده چوبی و شكل های پیچیده ای كه با آنساخته می شد،‌عشق به ساختن و تولید اسباب بازی را در من زنده كرد پس برای وارد شدن به این كار عزمم را جزم كردم و قضییه را با آقای پاكدل كه یكی از صمیمی ترین  دوستانم بود، مطرح كردم
پاكدل : وقتی ایشان به من پیشنهاد راه اندازی یك شركت تولیدی در زمینه اسباب بازی را دادند، با آغوشی باز از این پیشنهاد استقبال كردم. چرا كه من اعتماد زیاد و  شناخت  خوبی نسبت به او داشتم كه حاصل ارتباط خانوادگی مان  بود

 در میدامان چه محصولاتی تولید می شود؟

علیپور: شركت میدامان پس از دو سال فعالیت در حوزه تولید اسباب بازی های فكری محصولاتی نظیر  بلوك های چوبی، كفش چوبی بندآموز، پازل جیجرو، جورچین تانگرام و میداكا را وارد بازار كرده است كه جنس اغلب محصولات از چوب است.

تولید اسباب بازی چوبی توسط شرکت میدامان

پاكدل : بلوک های چوبی یكی از اولین محصولات شركت است كه از قطعات هم اندازه چوب ساخته شده است. با چینش حساب شده این بلوکها ، سازه های سه بعدی و حجم دار مختلفی ساخته می شود كه بدون استفاده از چسب و گیره پایدار می ماند. این بازی تجسم فضایی و خلاقیت كودكان را شكوفا می كند. با استفاده از قطعات بیشتر سازه های پیچیده تری ساخته می شود

هدف ما از ساخت این محصول ارائه آموزش های كلیشه ای نیست ، ما می خواهیم دست كودكان  برای ساخت چیزی كه می خواهند بسازند باز باشد تا هر چه می خواهند بسازند.
جورچین تانگرام برگرفته از یک بازی کهن چینی است. نوع ۱۶ تایی آن قبلا طراحی شده بود اما بسته ۳۶ تایی آن محصول شركت میدامان است. این جورچین از چندین قطعه با اشکال هندسی لوزی، مربع و مثلث تشکیل شده است . اصلی ترین هدف این بازی به كارگیری اصل تقارن است و به کودکان امکان می دهد تا قطعات موجود رایا داخل قاب مربع شکلش بچینند و یا با استفاده از قطعات آن به  ساخت.

اشكال دو بعدی و سه بعدی بپردازند كفش چوبی بندآموز هم با یک سی دی آموزشی همراه است. در این سی دی سه روش مختلف برای بستن كفش به كودكان آموزش داده می شود.
جیجرو هم  محصول جدیدی از شرکت میدامان است که در راستای تقویت مهارت های دیداری و فکری طراحی شده است. جیجرو هم در شرکت میدامان تولید می شود و دارای ۱۲ قطعه غیر هم شكل است كه با ۵۰ روش داخل فضای مثلثی چیده می شود. به گفته دكتر سیدا مرد حافظه ایران این بازی وسیله مناسبی برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر است.
میداكا هم محصول دیگری است كه انواع مشابه آن در بازار وجود دارد. اما مزیت این محصول چوبی بودن آن است معمولا بزرگترها برای جدا كردن قطعات درهم رفته آن با احتیاط عمل می كنند ولی كوچك تر ها  با جسارت قطعات آن را می كشند تا بالاخره این معما را حل كنند.

 

برای میدامان کیفیت محصولات چقدر اهمیت دارد؟

علیپور : “ ما راه هایی را پیدا كردیم كه قیمت محصولاتمان را بدون كاستن از كیفیت ‌كاهش دهیم. محصول ما معرف یك جنس ایرانی است، بنابراین كیفیت آن باید طوری باشد كه باعث سرافرازی ما در اقصی نقاط جهان باشد. وقتی من یك محصول وطنی را می بینم كه با كیفیت بالایی تولید شده، خوشحال می شوم اما متاسفانه بعد از اینكه مشتریان خود را پیدا كرد، معمولاكیفیت آن كاهش می یابد. به همین خاطر با خودم عهد بستم كه در هر شرایطی جنس با كیفیت تولید كنم. وی به یك ضرب المثل انگلیسی اشاره می كند و با خنده می گوید: هنوز آنقدر ثروتمند نشده ایم كه جنس ارزان بخریم.

 

با چه مشكلاتی در کار مواجه شده اید؟

مدیر داخلی شرکت میدامان می گوید :هر کاری فراز و نشیب های خود را دارد، یکی از سختی های تولید اسباب بازی های فکری نیاز آنها به توضیح است در واقع شما برای فروش یک ماشین ، هیچ توضیحی نمی دهید خود جنس به خوبی شناخته شده است اما بازی های فکری در تمام سلسله مراتب فروش به فروشنده قدرتمندی نیاز دارند که به خوبی از پس معرفی آنها برآید این پرزنت تا زمانی که محصول جایگاه خود را در بازار پیدا کند، ادامه دارد. از طرفی پدر و مادرها خود را ملزم می دانند برای بچه ها بازی فکری بخرند. آنها معمولا برندهایی را انتخاب می کنند که خودشان با آنها بازی کردند و یا شناخت بیشتری نسبت به آن دارند و در برابر محصولات جدید مقاومت می کنند.  بنابراین به فرزندانشان حق انتخاب نمی دهند.

پاكدل: خود کار هم مسائل خاص خودرا دارد زمانی که برخی از کارها را برون سپاری می کنیمکیفیت کاری که تحویل ما می شود، مطابق با استاندارهای کاری ما نیست کوچکترین خطا در برش چوب ها، کیفیت کل کار را کاهش می دهد. بنابراین ما باید خودمان زمان بگذاریم و فوت کوزه گری را به دست آوریم. متاسفانه این امر نشان دهنده عدم آشنایی صنعت کاران نسبت به توانمندی های ماشین آلات است.

ساخت قطعات مختلف اسباب بازی از چوب با کیفیت

 

در میدامان برای بازاریابی از چه روش هایی استفاده می كنید؟

علیپور: شرکت میدامان برای توزیع محصولات خود از دو روش استفاده می کند در روش سنتی محصول را به عمده فروشان معرفی می کنند و در صورت توافق چرخه عمده فروش، بنکدار، مغازه دار شکل می گیرد. اما در روش دوم محصولا ت به مراکزی مانند آموزش و پرورش و شهرداری معرفی می شوند که می توانند زمینه مناسبی را برای

فروش محصولات فراهم نمایند. مثلا  شهرداری می تواند در نمایشگاه های خود با تخصیص بن کارت های ویژه، خانواده ها را برای خرید بازی های فکری تشویق کند. آموزش و پرورش نیز می تواند با ترتیب دادن مسابقات مختلف نظیر ساخت و ساز با بلوک ها، این گونه  بازی ها را به دانش آموزان معرفی کند. این روش بازاریابی یکی از استراتژی های شرکت برای فروش بیشتر است.

 

برگزاری نمایشگاه های اسباب بازی چه تاثیری بر میدامان داشته است؟

علیپور:مدیر داخلی شرکت میدامان حضور در نمایشگاه های اسباب بازی می تواند بستر مناسبی برای معرفی مستقیم محصولات به خانواده ها ایجاد کند. شرکت میدامان نیز با حضور در نمایشگاه های مختلف کوشیده است با کودکان ارتباط مستقیمی برقرار کند تجربه بازی هایی چون جیجرو، تانگرام و ساخت اشکال هندسی با بلوک های چوبی تنها مختص کودکان نیست.  بزرگترها هم به این بازی ها تمایل نشان می دهند.

 علیپور: در یکی از نمایشگاه ها یک مادربزرگ با خوشحالی چند بسته از محصولات میدامان ما را خرید و گفت :« خوشحالم که می توانم اجناس ایرانی با کیفیتی را برای نوه هایم در آلمان تهیه کنم و به آنها بگوییم در انجا هم تولید کنندگانی هستند که به کیفیت معتقدند  و جنس مرغوب دست مشتری می دهند.» همین جمله به ما نشان داد که مشتریان هم قدر جنس با کیفیت را می دانند و برایش ارزش قائلند. 
پاكدل: گاهی یک بازدیدکننده مقابل غرفه نمایشگاهی ما می ایستد و کلی انتقاد می کند اما وقتی از آنها می خواهیم به خرید فکر نکنند و تنها چند دقیقه بازی کنند، دیدگاه آنها تغییر می کند و می گویند: « فکر نمی کردیم این محصول اینقدر خوب باشد.»

 

‌شما از چه روش های خلاقانه ای برای فروش استفاده كرده اید؟

علیپور مدیر داخلی شرکت میدامان : « از آنجا که معرفی محصولات فکری نیاز به توضیحات مفصلی دارد، در یكی از بازاریابی هایم  از مسئول یک فروشگاه  معتبر درخواست کردم قسمت کوچکی از فضای قفسه هایش را به محصول ما اختصاص دهد. بعد از موافقت او، یک طرح زیبا با بلوک های چوبی ساختیم و آن را در آن قفسه گذاشتیم. روی آخرین قطعه بلوک هم نام محصول و اسم شرکت را حکاکی کردیم.

مشتریان فروشگاه با دیدن این قفسه،  از فروشندگان سراغ بلوک های چوبی میدامان را می گرفتند و درصورت تمایل خرید می کردند. درآوردن بلوک ها از بسته بندی و چیدن یک طرح با مفهوم باعث شد این محصول  بدون هیچ گفت و گویی به مشتری معرفی شود و فروش خوبی هم داشته باشد. »

 

آیا سختی های كار باعث ناراحتی شما شده است؟

علیپور مدیر داخلی شرکت میدامان: من کارم را با عشق و علاقه آغاز کرده ام و به حرف مردم کاری ندارم.اگر در دراز مدت کارمان را صادقانه انجام دهیم نتیجه اش را خواهیم دید. اگر روزی از روی کار ما هم زده شود، تنها زمانی ناراحت می شوم که جنس مشابه تولید ما کیفیت نداشته باشد.
پاکدل: تنها چیزی که باعث تاسف من می شود این است که مردم ارزش چوب را ندانند و بگویند: ” چوبه دیگه”  و اتفاقی که قرار است با همین چوب بیافتد را نبینند.

 

برای طراحی دفترچه های محصولات خود از چه کسی کمک می گیرید؟

علیپور: طراحی کاتالوگ میدامان توسط یکی از دوستانمان انجام شده که حرفه او دوخت کت و شلوار است اما کار طراحی را به خاطر عشق و علاقه شخصی اش دنبال می کند.  باز هم می رسیم به همان جمله معروفی که می گوید :«عمرتان را برای شغلی که به آن عشق نمی ورزید هدر ندهید. اشتیاق و علاقه به شما کمک خواهد کرد تا بهتر عمل کنید.»

شرکت میدامان را در حالی ترک می کنیم  که  جمله نوشته شده بر روی وایت برد شرکت را با خود مرور می کنم. با کریمان کارها دشوار نیست! به درستی که کار با افراد بلند همتی که به ساختن فردایی بهتر می اندیشند و کریمانه هر آنچه دارند در طبق اخلاص می گذارند، نه تنها دشوار نیست که‌ بسیار هم لذت بخش است.

منبع : https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x