صنعت اسباب بازی

"گروه بازی به" چه محصولی تولید می کند؟

گفتگو با ندا موحدی پور

“گروه بازی به” با پشتوانه فرهنگی در زمینه گسترش فرهنگ کتاب خوانی و با تولید محصولی به نام ” چفتو ” به جمع  تولیدکنندگان کشور پیوست. اعضا این گروه می خواهند کودکان دیروز و امروز، زندگی را با طعم بازی تجربه کنند. از این رو  در زمینه برگزاری مسابقات و نمایشگاه های محلی، کارگاه های “‌خانواده و بازی ” ، ” بازی در طبیعت ” و معرفی ” اسباب بازی ماه ” فعالیت می کنند. در چهارمین نمایشگاه مادر و کودک فرصتی فراهم شد تا با خانم موحدی پور مدیر عامل شرکت پیرامون عملکرد این گروه در صنعت اسباب بازی گفتگو کنیم. 

 

 “گروه بازی به” چطور وارد تولید اسباب بازی شد؟

“گروه بازی به” با تشکیل  خانه کتابدار کودک و نوجوان وابسته به شورای کتاب کودک فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تاسیس خانه کتابدار، ترویج خواندن در بین کودکان و نوجوانان و خانواده ها بود. بعلاوه از دیگر فعالیت های این شورا، برگزاری کارگاه های گوناگون و آموزش کودکان به شکل غیر مستقیم بود. به مرور یک سری اسباب بازی هم تهیه شد تا خواندن را با بازی کردن همراه کنیم. خانه کتابدار به سبب فعالیت های ترویجی، در سال ۹۱ جایزه ترویج علم ایران را دریافت کرد. با راه اندازی اسباب بازی در خانه کتابدار و کار کارشناسی به تولید اسباب بازی روی آوردیم. به دلیل حضور کارشناسان مختلف در “گروه بازی به”، تجربه کار با کودکان و درک نیاز آنها ما را برای ورود به این حوزه دلگرم می کرد. البته یکی از دستاوردهای مد نظرمان  هم درآمد بود تا بتوانیم ایده هایی که هر روز در این فضا به فکرمان می رسد، اجرایی کنیم.

 

 

لطفا درباره محصولی که “گروه بازی به” تولید می کند، توضیح دهید؟

محصول اول شرکت سری های متنوع ” چفتو ” بود. اساس چفتو ها سازه هایی است با قابلیت چفت شدن، بنابراین نام چفتو را برایش انتخاب کردیم. ما در تولیدات مان از مواد درجه یک استفاده می کنیم تا از نظر بهداشتی مشکلی برای کودکان ایجاد نشود. انعطاف پذیری هم از فاکتورهای مهمی است که در تولید قطعات مد نظر قرار داده ایم. تا کنون هشت سری چفتو با نام های چفتوی مولکول، گل، برف، شبکه، زنجیره، نخ کردنی پیچ و مهره و حلزون تولید شدند که به تدریج وارد بازار می شوند. 

 

 

فکر می کنید برای تقویت جایگاه بازار اسباب بازی کشورمان چه باید کرد؟

برای موفقیت در این صنف باید دید کارشناسی داشته باشیم تا بتوانیم محصول مناسب برای خانواده و جامعه را انتخاب کنیم. این نگرش کارشناسی باعث می شود محصولات با کیفیت تر و مناسب تری تولید کنیم و در میان تولید کنندگان و خریداران نیز از اقبال بیشتری برخوردار شویم .به همین دلیل ما در اتاق فکر “گروه بازی به” ابتدا خودمان  محصولات را بررسی می کنیم و در صورت مناسب بودن، آنها را به دیگران معرفی می کنیم.

 

چه چشم اندازی را برای “گروه بازی به” تعریف کرده اید؟

مهمترین چشم انداز ما این است که خانواده ها طعم بازی را بچشند. کار در “گروه بازی به” بر اساس علاقه و شوق افراد تنظیم می شود و برای برخی شغل دوم به حساب می آید. به همین دلیل با تمرکز بیشتری به تحقق اهداف مان فکر می کنیم و دغدغه این را داریم که به واسطه بازی هویت و مهارت های خودمان را بهتر بشناسیم و با این روش ارزش های خلق شده در گروه را با سایرین سهیم شویم. 

 

 

به نظر شما چه عواملی باعث رشد ما در این حرفه می شود؟

حمایت تولید کنندگان از یکدیگر و شناخت فرصت ها موجب توسعه این صنعت را فراهم می کند. شناخت مزیت ها و نقاط قوت هر فعالی که در این زمینه مشغول کار است می تواند به کشف یک فرصت جدید و ساختن یک فضای سالم کاری کمک کند. ما در “گروه بازی به” تمام تلاش مان را می کنیم تا با شناخت توانایی ها و نیازهایی کودکان کسب و کارمان را رشد و توسعه دهیم. 

 

آیا می توانیم  کارآفرینان را برای ورود به این کسب و کار تشویق کنیم؟

دو عنصر مهم در فعالیت کارآفرینانه  امکان سازی و خلق ارزش است. کارآفرینانی که از این دو عنصر برخوردار هستند می توانند وارد این کار شوند. چرا که از ایده ابتدایی تا تولید نهایی به افرادی با مهارت ها و تخصص های مختلف نیاز دارد. روان شناسان، طراحان صنعتی، مهندسان مکانیک، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مغازه داران، زنجیره ای هستند که هر یک از حلقه های آن می تواند نقطه شروع یک فعالیت کارآفرینانه باشد. حتم دارم تیم سازی با حضور جوانان با اراده ، می تواند این حوزه را در حد یک صنعت توسعه دهد. حتی اگر  تیم های تخصصی روی محتوای تولیدات هم کار کنند به صادرات هم می توان فکر کرد.

 

 

چقدر برای تبلیغات ارزش قایل هستید و محصولات خود را چگونه تبلیغ می کنید؟

تبلیغات به معنی اطلاع رسانی اهمیت زیادی دارد و در جای خود ارزشمند است. ما در “گروه بازی به” برای آگاه سازی و ارتباط معنادار با مشتری تلاش می کنیم. بنابراین امکانی فراهم می کنیم تا بتوانیم با خانواده ها و مخاطبان دیگری مانند فروشگاه ها و . . . به گونه ای موثر مرتبط شویم. ما معتقدیم آگاه کردن مخاطبان به جای تشویق آنها برای خرید بیشتر، بازار پایداری را برای فعالان این شغل فراهم می کند. به تدریج با افزایش کیفیت مد نظر مشتری، محصولات بهتری عرضه می شود و دست اندر کاران این حوزه نیز با شوق و انگیزه بیشتری به تولید خلاق خواهند پرداخت.

 

سخن آخر

“گروه بازی به” از آقایان و خانم هایی با تخصص های گوناگون و سنین مختلف تشکیل شده است. این افراد  سرمایه های شرکت محسوب می شوند و اولین و با ارزشترین دارایی گروه در نظر گرفته می شوند. من هم به نوبه خود قدردان تمام تلاش های همکاران هستم. 

“گروه بازی به” با تمام چالش های موجود می خواهد برپایه همین سرمایه، تولیدات فکری و کالایی خود را به دست مخاطبان برساند. ما معتقدیم ذینفع اصلی شرکت خودمان هستیم. در این صورت است که می توانیم آنچه را که برای خود ارزش می دانیم و برایش تلاش می کنیم برای دیگران نیز بازگو کنیم. بنابراین بازی می کنیم ، بازی می سازیم، فکر می کنیم ، اجرا می کنیم و خود را باز می یابیم. 

 

 

منبع : https://toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x