صنعت اسباب بازی

سانیرو خالق کیتی

ایده های یک کارآفرین، که با خلق شخصیت به سودآوری رسید

سانیرو، یکی از شرکت های موفق ژاپنی بوده که توسط «شینتارو تسوجی» تاسیس شده است. این شرکت با به کارگیری مفاهیم و ارزش های فرهنگی ژاپن، توانست گام بزرگی در بازاریابی اجتماعی بردارد و فرآیند ارزش آفرینی فرهنگی** را به اوج خود برساند. این زن خلاق با تکیه بر ایده  خلق شخصیت و  آزمون و خطاهای فراوان به سودآوری رسید. او با شهامتی که به خرج داد، محصولات موفقی چون کیتی را روانه بازار کرد تا نامش در آسمان کارآفرینی چون ستاره ای پر فروغ ماندگار شود. حالا  با گذشت بیش از 60 سال از تاسیس سانیرو ، هنوز هم عروسک، خانه و ست چایخوری با طرح کیتی و شخصیت های سانیرو تولید می شود. به نظر می رسد، این طرح های زیبا و کودکانه جایگاه خود را در صنعت اسباب بازی برای سالهای آینده هم حفظ کنند.   

ارزش افزوده ای که فروش محصولات را افزایش داد

شینتارو تسوجی در سال ۱۹۶۰ شغل دولتی خود را ترک کرد و به عنوان یک کارآفرین با سرمایه ای بالغ بر یک میلیون ین فروش محصولات ابریشمی را آغاز کرد. دو سال بعد به فروش صندل های پلاستیکی روی آورد و متوجه شد، کشیدن گل های زیبا روی صندل ها فروش آنها را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

بنابراین چند کاریکاتوریست استخدام کرد تا برایش شخصیت های زیبا و دوست داشتنی طراحی کنند. او از این طرح ها روی محصولات مختلف استفاده کرد و به این ترتیب با خلق یک ارزش افزوده برای محصولات خود، مزیت رقابتی جدیدی ایجاد کرد که او را به سمت تبدیل شدن به یک سوپر برند ژاپنی سوق داد.

سانیرو

فروش بیشتر محصولات زیر چتر شخصیت ها

با موفقیت آمیز بودن روند تغییرات اعمال شده روی محصولات، در سال ۱۹۷۳ شرکت سانیرو ( sanrio) به معنی -رودخانه مقدس – رسماً تأسیس شد .

این شرکت ژاپنی که محصولات مختلفی نظیر لوازم التحریر،کیف ،کفش و اسباب بازی تولید می کند، روی تمام محصولاتش از شخصیت های طراحی شده خود مثل کیتی ، ملودی ، کرپی و . . . استفاده می کند.

هلو کیتی یکی از مشهورترین این طرح هاست که از روی آن ، اسباب بازی های پر فروشی در ژاپن، چین و اروپا ساخته شده است.

  شخصیت های مختلف شرکت سانیرو

نیمی از درآمد زایی سانیرو از فروش برند تامین می شود

سانیرو با فروش مجوز استفاده از شخصیت های خود به شرکت های دیگر ، درآمد زیادی به دست آورده و در بین شرکت هایی که مجوز استفاده از برند خود را واگذار می کنند،  رتبه ششم جهانی را در سال ۲۰۱۲  دارد.

این شرکت به خاطر پایبندی به ارزش های اخلاقی و تعهد نسبت به سلامت انسانها اجازه استفاده از شخصیت های خود روی مشروبات الکلی، اسلحه ، مواد مخدر و سیگار را به هیچ قیمتی واگذار نمی کند.

شعاری که چشم اندازهای سانیرو را شکل داد

شعار سانیرو ” یک هدیه کوچک، یک لبخند بزرگ ” است .

این جمله بیشتر از اینکه یک شعار جذاب باشد به مقیاسی برای طراحی چشم اندازها و برنامه های آتی شرکت تبدیل شد. تا جایی که طراحی و تولید هدایای کوچک و فروشگاه های مرتبط با آن یکی از شاخه های درآمدزایی سانیرو محسوب می شود.

کارشناسان بازاریابی این شرکت معتقدند هدیه دادن، کارکردهای عاطفی و اجتماعی زیادی دارد و از مشتریان می خواهند تا از جادوی نهفته در این چهار کلمه استفاده کنند.مدیر روابط عمومی سانیرو می گوید:

هدیه دادن به کسی که هدیه می دهد حس بخشندگی می دهد و در مقابل کسی که هدیه را دریافت می کند، از اینکه مورد توجه قرار گرفته خوشحال می شود. این احساسات مثبت به قدری ارزشمند است که پول اندکی که صرف خرید هدیه می شود، ناچیز به نظر می رسد.

 

شعار سانیرو

اگرچه کسب جایزه “بهترین برند با اخلاق” از گروه meelinge سوئد، یکی از بازتاب های جهانی عمل به این شعار بوده است، اما ماهیت این شعار نشان دهنده تاثیر پذیری عمیق مدیران سانیرو، از فرهنگ سنتی ژاپن است. فرهنگی که به  ارزش های انسانی و ارتباطات اجتماعی توجه ویژه ای دارد.

۴۵۰ شخصیت خلق شد تا یکی ستاره شود

یکی از استراتژی های بازاریابی این شرکت برای حفظ جایگاه رقابتی خود، خلق شخصیّت های تازه است. به طوری که تاکنون بالغ بر ۴۵۰ شخصیت در این شرکت طراحی شده که my melody،  cinnmorolltwinstars ،   kero   kuromi جزء آنهاست.

هلوکیتی مشهورترین شخصیت سانیرو است که در سال ۱۹۷۴ برای اولین بار طراحی شد و تا به امروز فروش بی نظیری در جهان داشته، به طوری که نیمی از درآمد سالیانه شرکت را تضمین می کند.

Brown و Cony از طرح های جدید سانیرو هستند که اخیرا طرفداران زیادی را در ژاپن به دست آورده اند.

خرگوشی که جنجال آفرید

کیتیدر اوت ۲۰۱۰ شرکت mercisbv به نمایندگی از دیک بیرنا بر ضد سانیرو اعلام شکایت کرد. آنها ادعا کردند طراحان سانیرو از می فی (خرگوش طراحی شده آنها) الگو برداری کرده اند . به دنبال این ادعا، بازاریابی سانیرو در بلژیک، لوکزامبرگ و هلند تا حصول به نتیجه نهایی ممنوع شد.

تا اینکه پس از سونامی و زمین لرزه مارس ۲۰۱۱ شرکت سانیرو و mercies خارج از دادگاه، باهم به توافق رسیدند و هزینه های دادرسی را به قربانیان زلزله اهدا کردند. این حرکت تاثیر عمیقی بر هوارداران این شرکت گذاشت.

درباره هلو کیتی و موفقیت های آن بیشتر بدانید

یکی از پر فروش ترین طرح های سانیرو، مربوط به هلو کیتی است. این شخصیت زیبا و دوست داشتنی علاوه بر تسخیر کشورهای آسیایی، غرفه ثابتی را در فروشگاه های اروپایی و آمریکایی از آن خود کرده است . بی تردید ایده های هوشمندانه زیادی باعث درآمدزایی این کسب و کار ارزش آفرین شده که در مقاله بعد به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد .

سانیرو در یک نگاه

تسوجی اکنون  با همفکری پسرش شرکت را اداره می کند.

مجموعه دارایی های این شرکت به  ۴۲۵/۹۷ میلیون ین می رسد و تعداد کارمندان آن ۷۶۶ نفر است.

یکی از مجلل ترین فروشگاه های سانیرو در میدان تایمز شهر نیویورک قرار دارد.

سانیرو در ادامه فعالیت های خود، دو پارک تفریحی در توکیو و اوتیا احداث کرد.

 درهای اولین رستوران رسمی سانیرو ،در هاوایی به روی هواداران گشوده شد.

بخش بازی های دیجیتال این شرکت در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد.

این شرکت از سال ۱۹۸۴ همکاری  با یونیسف را آغاز کرد و بخشی از برنامه های اجتماعی خود را به حمایت از کودکان اوتیسم اختصاص داد.

محصولات برند سانیرو در ۱۲ هزار فروشگاه زنجیره ای و ۸۵ فروشگاه تخصصی به فروش می رسد.

فروشگاه شرکت

 


**ارزش آفرینی فرهنگی یکی از راهبردهای بازاریابی اجتماعی است که نیازهای مختلف خرده فرهنگ ها را در ارائه خدمات و محصولات در نظر می گیرد.

منبع :https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x