صنعت اسباب بازی

طراحی اسباب بازی نیازمند ایده پردازی است

نمونه ای از موفقیت یک طراح اسباب بازی

طراحی اسباب بازی نیازمند دانش، خلاقیت و پشتکار فراوانی است. هر  ایده ای برای تبدیل شدن به محصول باید از کانال طراحی عبور کند و بارها و بارها مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد. نتیجه کار هم تولید اسباب بازی هایی می شود که به صنعت اسباب بازی رونق می دهند و نانی می شوند در سفره کارگران و لبخندی بر لب کودکان.  روت گرین یکی از با تجربه ترین افراد در طراحی اسباب بازی است که کار کردن با شرکت های معتبری نظیرBMT    و مک دونالد را در کارنامه خود دارد. او هم اکنون با بیش از ۱۶ سال کار حرفه ای در زمینه طراحی و تولید اسباب بازی ، مشغول اداره شرکت خود می باشد و اسباب بازی های متنوعی نظیر حیوانات خانگی ، عروسک های پولیشی برای نوزادان و بیماران مبتلا به آلزایمر و . . . را تولید می کند. طراحی و انتشار پوستر، کتاب و ارائه مشاوره در زمینه بازاریابی و بسته بندی محصولات از دیگر فعالیت های این بانوی هنرمند و خلاق است. او معتقد است :

“داشتن نگاه حرفه ای لازمه موفقیت برای یک طراح است.”

چطور وارد صنعت اسباب بازی شدید؟

من از کودکی به دنیای اسباب بازی ها علاقه خاصی پیدا کردم. زمانی که در مقطع دوم ابتدایی بودم، معلم مان مسابقه ای با عنوان “بهترین دانش آموز کلاس” برگزار کرد. قرار بود دانش آموزی که از نظر درسی و اخلاقی بهترین عملکرد را طی چند هفته باقی مانده ترم داشت ، “یک سبد پر اسباب بازی” جایزه بگیرد! خب، کدام بچه ای نمی خواهد چنین جایزه ای داشته باشد!

جایزه ها برای کودکان بسیار تاثیر گذار هستند !

به خاطر به دست آوردن این جایزه بزرگ، من با جدیت و پشتکار تمامی تکالیف مدرسه را انجام می دادم و به یکی از با محبت ترین دانش آموزان کلاس تبدیل شده بودم که به همه بچه ها کمک می کرد. با خودم فکر می کردم این جایزه ۱۰۰درصد مال من است. اما این جایزه به ریز نقش ترین پسر کلاس تعلق گرفت.

من در آن لحظه احساس کردم خرد شدم و قلبم شکست. معلم کلاسمان که متوجه ناراحتی عمیق من شد ، مرا به گوشه ای کشید و برایم توضیح داد که دلایل زیادی برای این تصمیم گیری داشته و آن پسر هم عملکرد خیلی خوبی داشته است . این موضوع باعث شد توجه و علاقه من به اسباب بازی بیشتر شود. تا اینکه دو سال بعد زمانی که کلاس چهارم بودم، اولین طرح های اسباب بازی خودم را که از یک برنامه تلویزیونی الهام گرفته بودم، برای یک شرکت تولید کننده اسباب بازی ارسال کردم و مورد تشویق آنها قرار گرفتم.

اولین اسباب بازی که طراحی کردم و به فروش رفت

بعد از اتمام دانشگاه به مدت یک سال در یک موسسه آموزش زبان در چین ، انگلیسی تدریس کردم . وقتی از چین برگشتم آثار هنری ام را طی دو سال در چند گالری به نمایش گذاشتم و تعدادی از پوسترهای خود را چاپ کردم . یکی از این پوستر ها را به نام دایناسورها در افق شیکاگو نام گذاری کردم و بر اساس الهامی که از آن گرفتم یک اسباب بازی پولیشی با طرح دایناسور طراحی و تولید کردم. در کمال تعجب این اسباب بازی سریعتر از پوسترهایش به فروش رسید. به این ترتیب من به فکر افتادم تا حرفه ای تر وارد صنعت اسباب بازی و طراحی اسباب بازی شوم .

طراحی اسباب بازی
طراحی اسباب بازی نیازمند دانش ،خلاقیت و پشتکار است

اولین کار حرفه ای شما در  این زمینه چه کاری بود؟

اولین کار رسمی من در زمینه طراحی اسباب بازی با شرکت  BMTبود زمانی که در مصاحبه شغلی آنها شرکت کردم پوستر ها و اسباب بازیی را که ساخته بودم نشان دادم و در بین ۱۵۰ داوطلب موفق شدم افتخار کار با این شرکت بزرگ و بین المللی را به دست آورم.

همکاری با این شرکت چه دستاوردی برای شما داشت؟

در BMTچیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. اما بزرگ ترین درسی که من ازآن گرفتم ، آشنایی با نحوه طراحی اسباب بازی و تولید تجاری اسباب بازی بود که متاسفانه بسیاری از طراحان اصلا به آن توجه نمی کنند. در حالی که یک طرح قوی زمانی مورد استقبال شرکت ها قرار می گیرد که توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد.

این شرکت به من آموخت برای هر طرحی از خودم سوال کنم، تولید این اسباب بازی چه جایگاهی را در بازار اسباب بازی می تواند کسب کند؟ آیا این قابلیت را دارد که به انتخاب اول مشتریان تبدیل شود یا شاید در اولویت بیستم خرید قرار گیرد! پاسخ شما به این سوال، نشان می دهد که چقدر با بازار هدف آشنا هستید. هر چه استدلال شما قوی تر باشد احتمال بازار پسند شدن طرح شما افزایش می یابد.

شما پس از ترک این شرکت چه کردید؟

بعد از ترک این شرکت، با یک تولید کننده کوچک اما تخصصی عروسک های پولیشی کارم را ادامه دادم . امکان ارتباط مستقیم با تیم کاری( مهندسین، کارگران، بازاریاب ها و . . . ) و از طرفی امکان ارتباط و نظر سنجی ازمشتریان بزرگ ترین حسن این شرکت بود که نگرش مرا نسبت به فرآیندهای تولید اسباب بازی تغییر داد و باعث شد به درک عمیق تری از طراحی برسم.

درباره طراحی اسباب بازی های شاد برای مک دونالد چه نظری دارید؟

طراحی اسباب بازی برای مک دونالد تجربه کاملا متفاوتی بود. برای شرکت هایی که جهت جذب مشتریان حرکت های تبلیغاتی هدفمند انجام می دهند، هرگونه تاخیر در ارائه طرح های جدید می تواند تاثیرات زیادی روی سودآوری آنها داشته باشد. در این شرکت ها شناخت دقیق بازار هدف و تعامل با آنها یکی از کلیدی ترین عوامل برای حفظ و توسعه بازار محسوب می شود.  به همین دلیل ، در طراحی محصولات تبلیغاتی برندهایی مثل مک دونالد ، باید بیشتر به جزییات کار سفارش شده و پیشنهادات کارشناسان تبلیغاتی توجه کنیم. کار کردن برای چنین شرکت هایی ظرفیت یادگیری طراحان را به شدت افزایش می دهد .

مهمترین تفاوت طرح های تبلیغاتی با طرح های تولید کنندگان اسباب بازی در چیست؟

در طرح هایی که برای اسباب بازی های تبلیغاتی تهیه می کنیم، زمان اهمیت زیادی دارد و کسی موفق به پیاده کردن استراتژی های تبلیغاتی می شود که ایده خود را با سرعت عمل به مرحله اجرا برساند. برگزاری جلسات مکرر طوفان ذهنی، بررسی هزینه های تولید در داخل و خارج، بررسی میزان ایمنی و استاندارد طرح ها ، . . . محورهای اصلی کار هستند که برای نهایی کردن ایده های پیشنهادی باید در نظر گرفته شود. به خاطر حجم بالای سفارش ها گاهی یک طراح حرفه ای باید روی طرح های مختلفی کار کند. ممکن است یک سفارش از آمریکای لاتین داشته باشید یک سفارش از اروپا و یکی دیگر از آمریکا . حالا توجه به نیازهای فرهنگی هم به بقیه محورهای اصلی کار اضافه می شود.

برای موفقیت چه تعداد ایده باید مطرح شود ؟

از طرف دیگر شرکت های تبلیغاتی معمولا مشکل پسند هستند، بنابراین طراحان برای یک طرح ساده بین ۸ تا ۱۶ ایده را باید پیشنهاد دهند تا در نهایت یکی انتخاب شود. برای طرح های پیچیده تر و بزرگ تر هم تعداد پیشنهادات ابتدایی افزایش می یابد و به ۶۴ تا ۱۶۰ ایده می رسد. ایده های جمع آوری شده معمولا از غربال های مختلفی عبور می کنند تا به همان ۸ تا ۱۶ ایده برسند و در نهایت یکی از بهترین طرح ها انتخاب می شود. کلیه این فرآیند معمولا بسیار کند پیش می رود و در عرض دو هفته به نتیجه نهایی می رسد

دقت نظری که در برنامه ریزی و برسی طرح های اسباب بازی وجود دارد در کمتر صنعت دیگری دیده می شود و دلیل این همه وسواس هم به مخاطبان اصلی آن که کودکان هستند بر می گردد.

اما در نهایت طراحی یک محصول خوب که نتیجه تجربه ، مشورت و کار حرفه ای یک تیم است باعث تولید محصولی می شود که به علت شناخت خوب بازار و مشتری ، در زمان کمتر و با قیمت بیشتر به فروش می رسد. درست به همین خاطر است یک طراح باید اطلاعات مفیدی از بازاریابی و تولید داشته باشد . هر چه در این مهارت ها خبره تر باشد طرح بهتری می زند.

طراحی اسباب بازی

طراحی یک محصول خوب که نتیجه تجربه ، مشورت و کار حرفه ای یک تیم است باعث تولید محصولی می شود که به علت شناخت خوب بازار و مشتری ،در زمان کمتر و با قیمت بیشتر به فروش می رسد

چه توصیه ای برای علاقمندان به طراحی اسباب بازی دارید؟

مصرف کننده را به خوبی درک کنید

شما برای طراحی یک محصول مفید باید نیازهای مصرف کنندگان را به خوبی بشناسید.

اگر برای کودکان طراحی اسباب بازی می کنید، به طور منظم زمانی را به مشاهده کودکان در زمان بازی اختصاص دهید

اگر پشتکار داشته باشید، بررسی رفتار کودکان در حال بازی، می تواند ایده های بسیار خوبی به شما بدهد.

در مورد خط تولید شرکت هایی که می خواهید ایده تان را به آنها پیشنهاد دهید، تحقیق کنید

طراحی یک اسباب بازی پرهزینه هیچ وقت برای یک تولید کننده مقرون به صرفه نیست.

در صورت امکان یک نمونه از طرح خود را بسازید

لازم نیست این نمونه خیلی فانتزی و عالی باشد فقط کافی است نمونه گویایی از طرح شما باشد و پایه ای برای محاسبه هزینه تولید انبوه شود.

 

منبع :https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x