عروسک ملی دختران نیجریه، تنها چند اسباب بازی دخترانه بومی نیست. آنها نشان دهنده فرهنگ، ارزش های یک ملت است . ملتی که دخترانشان در کنار عروسک های برند های مشهور، عروسک ملی خود را هم می شناسند و بعد از گذشت سالها از تولید و فروش موفق شان در نیجریه حالا به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شوند و در فروشگاه های زنجیره ای وال مارت در کنار باربی جاگیری می کنند. اگر شاهد تولید با کیفیت عروسک های دختران آمریکایی باشیم تعجب نمی کنیم. چون آمریکا از تکنولوژی بالا و توان سرمایه گذاری هنگفت در صنعت اسباب بازی برخوردار است. اما وقتی پای تولید عروسک ملی دختران نیجریه ای به میان می آید، ذهن مان پر ازسوال می شود. چطور در چنین کشوری تولید عروسک ملی به نتیجه می رسد ولی در کشور ما با هزاران اما و اگر مواجه می شود؟
آلدون نام تجاری شرکت تولید عروسک و اسباب بازی در نیجریه است که بعد از ۱۷ سال فعالیت، به نوآوری و کیفیت بالای محصولاتش شهرت یافته است. این شرکت با تولیداتش تاثیر چشمگیری در افزایش توانمندی کودکان آفریقایی داشته است. به طوریکه مدیر عامل و بنیانگذار این شرکت ” پل اوراجیاکا” در اکتبر ۲۰۱۳ جایزه برجسته ترین کارآفرین نیجریه را از آن خود کرد. بزرگ ترین دستاورد ملی این شرکت، ساخت عروسک های ملی دختران نیجریه بوده است، عروسک هایی که با انتقال ارزش های فرهنگی و بومی آفریقایی به کودکان، نقش پررنگی در شکل گیری هویت آنها داشته است. مصاحبه با این کارآفرین موفق را در ادامه بخوانید.
چه عاملی شما را وارد دنیای اسباب بازی (تولید عروسک) کرد؟
من در جنوب نیجریه بزرگ شدم و بزرگ ترین رویای دوران دبیرستانم این بود که به آمریکا مهاجرت کنم. بعد از گرفتن دیپلم، همراه دوستانم برای گرفتن ویزا اقدام کردیم و بنا به هر دلیلی به تنها کسی که ویزا داده نشد، من بودم. فکر کنید چه حالی پیدا کردم زمانی که با دوستانم رفتم و به تنهایی برگشتم.
آن روزها به قدری حالم خراب بود که به زادگاهم برنگشتم. چرا که می دانستم دوستان و آشنایان با دیدنم چقدر تعجب می کنند و بعد از اینکه از شوک درآمدند شروع به مسخره کردنم خواهند کرد.
به همین خاطر در آیدوموتا ماندم و بعد از مدتی تصمیم گرفتم این بدشانسی را به بزرگ ترین موفقیت زندگی ام تبدیل کنم و با ورود به کار اسباب بازی، همین کار را هم کردم.
شما درآنجا چه می کردید؟
آیدوموتا قطب تجاری اشباع شده و شلوغی است که به هیچ وجه مکان درجه یکی نیست، اما بسیاری از مردان جوان کسب و کار خود را از آنجا آغاز می کنند، من هم نه از روی اشتیاق و سرگرمی بلکه به اجبار تصمیم گرفتم در همان جا کار کنم.
وقتی در میان ازدحام جمعیت آنجا راه می رفتم احساس یک ماهی را داشتم که در دریای پر از کوسه رها شده است و فریادش برای نجات به گوش هیچ کس نمی رسد. آن موقع به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهم به موفقیت بزرگی در زندگی ام دست پیدا کنم باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشم.
بنابراین همزمان با کار کردن در رشته حسابداری دانشگاه لاگوس نیز ثبت نام کردم و برای مدیریت بهتر کسب و کارم کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را ادامه دادم.
برای راه انداختن تولید عروسک ملی دختران نیجریه از وام بانکی استفاده کردید ؟
نه در نیجریه راه انداختن تولیدی کار بسیار سختی است. بانک ها به جای کمک کردن شما را بیشتر عصبانی و نا امید می کنند.
زمانی که من فهمیدم روی کمک بانک ها نمی توانم حساب کنم، مصمم تر از قبل برای موفقیت تلاش کردم. در حالی که بسیاری از کسانی که وام گرفته اند، به خاطر سود بالای بانکی و عدم برخورداری بانک ها از زیرساخت های مناسب حمایتی، خیلی زود زمین می خورند و به خاطر کمبود بودجه میدان را خالی می کنند و تنها چند سال موظف به پرداخت وام ها می شوند.
تحصیلات شما در چه رشته ای می باشد و آیا به کسب و کارتان ارتباط دارد؟
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی با گرایش کارآفرینی دانشگاه لاگوس هستم و این رشته دید بازتری را برای اداره شرکت به من می دهد.
چطور عروسک ملی دختران نیجریه در بازارهای خارجی به شهرت رسید؟
در ابتدا شرکتی به نام Arigold ثبت کردم و با این نام فروشگاه های اسباب بازی مختلفی در لاگوس و سایر شهرهای نیجریه تاسیس کردم. بعد از شش سال فعالیت در زمینه فروش اسباب بازی در سال ۲۰۰۲ شرکت Auldon را با مسئولیت محدود تاسیس کردم و به عنوان واردکننده اسباب بازی های آموزشی با کیفیت مشهور شدم. اما در سال ۲۰۱۰ با تولید “عروسک ملی دختران نیجریه” در بازارهای بین المللی مطرح شدیم.
کارتان را با چه سرمایه ای آغاز کردید و اکنون چقدر درآمد دارید؟
این کار را با کمتر از ۱۰۰ دلار آغاز کردم و بعد از ۱۷ سال درآمد سالانه شرکت به بیش از ۱۰ میلیون دلار رسیده است.
چه فاکتورهایی شما را به رهبر بازار اسباب بازی منطقه تبدیل کرده است؟
پایبندی به اصولی چون خلاقیت، انعطاف پذیری و سادگی این شرکت را به قوی ترین رهبر بازار اسباب بازی منطقه آفریقا تبدیل کرده است.
مهمترین ارزش کاری تیم شما چیست؟
یکی از مشخصه های اصلی تیم ما تجربه و مهارت است. کارمندان شرکت در رابطه با مشتریان و ارائه خدمات آموزشی حساسی زیادی دارند. به طوریکه بزرگ ترین ارزش کاریشان، رضایت مشتریان است.
چرا به اسباب بازی های فکری- آموزشی توجه خاصی دارید؟
امروزه، علاوه بر خانواده ها، معلمان نیز به ارزش های آموزشی اسباب بازی ها پی برده اند. آنها معتقدند زمانی که کودکان مشغول بازی هستند، یادگیری بهتری دارند. به همین دلیل باید از این ویژگی اسباب بازی ها برای آموزش کودکان استفاده کرد تا یاد گرفتن چیزهای جدید و تازه برای بچه ها کسالت آور و خسته کننده نباشد .برای مثال وقتی شما می خواهید واژه APPLE را به کودکان بیاموزید اگر هم زمان با تکرار این کلمه یک سیب به او نشان دهید، او ارتباط آنها را با هم سریع تر درک می کند، یا اگر برای آشنایی کودک با گورخر او را به باغ وحش ببرید و آنها را از نزدیک به او نشان دهید، علاقه او به یاد گرفتن اسامی سایر حیوانات هم بیشتر می شود و می خواهد چیزهای دیگری هم درباره زندگی حیوانات بداند. اما اگر سر کلاس بنشینید و بگویید گورخر جانوری است که فلان و بهمان ، او فقط گفته های شما را حفظ می کند.
اسباب بازی کودکان را به آموختن چیزهای تازه تر تشویق می کند
بازی با اسباب بازی ها، کودک را به دنیای تخیلی و کوچک شده اسرارآمیزی دعوت می کند که به آنها در حین بازی آموزش می دهد. برای مثال زمانی که اسباب بازی های پیچ و مهره ای را به کودک می دهیم و از کودک می خواهیم یک ماشین با آنها بسازد، او در حال ساخت ماشین، حساب و کتاب های ذهنی زیادی را انجام می دهد، آزمون و خطا می کند ولی در نهایت با ساخت ماشین، احساس توانمندی و موفقیت می کند، این مسئله احساس اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و قدرت تفکر او را تقویت می کند. عزوسک ملی دختران نیجریه هم می توانند ارزش های فرهنگی و بومی ما را درجریان بازی به نسل های آینده منتقل کنند.
چه توصیه ای برای والدین دارید؟
من همیشه از هر رسانه ای که در اختیارم قرار می گیرد، از پدر و مادرها خواهش می کنم که در خرید اسباب بازی برای کودکان خود به ماهیت آموزشی و کیفیت خوب آنها توجه کنند تا هم از اثرات تربیتی آن بهره ببرند و هم بابت امنیت بچه ها خیالشان راحت باشد.
مهمترین استراتژی شما نسبت به اسباب بازی هایی که وارد بازار می کنید، چیست؟
ما در تمام اسباب بازی هایی که روانه بازار می کنیم به ماهیت پیام هایی که آنها به کودکان منتقل می کنند توجه می کنیم، به طوری که ۹۰ درصد این اسباب بازی ها، آموزشی هستند. سایر اسباب بازی ها هم دارای مفاهیم مثبت و سازنده هستند.
بهترین محصولی را که تولید کرده اید چه بوده و چه تاثیری بر کودکان داشته است؟
عروسک ملی دختران نیجریه که نماینده سه قبیله اصلی نیجریه هستند و در توانمند سازی و خودباوری دختران آفریقایی تاثیر بسیاری داشته است.
چطور شد که به فکر تولید عروسک ملی دختران نیجریه افتادید ؟
در طول سالها شاهد این واقعیت بودم که ارزش های فرهنگی ما به سرعت در حال فراموشی است. عمده ترین دلیل این از خودبیگانگی هم، به پدر و مادرهای جوانی بازمی گردد که از آموزش فرهنگ خودشان به کودکان خجالت می کشند ولی به راحتی عروسک های خارجی را در اختیار آنها قرار می دهند. با این روش کودکان را هر روز از هویت اصلی خود دورتر می کنند. از طرف دیگر اسباب بازی هایی که در نیجریه تولید می شدند، هیچ تناسبی با فرهنگ نیجریه نداشتند.
آن زمان، احساس کردم بچه های نیجریه هم حق دارند با اسباب بازی هایی بازی کنند،که مفاهیم فرهنگی خودشان را به آنها آموزش دهد. بعلاوه احساس می کردم تنوع قومیتی که در کشورمان وجود دارد به جای اینکه باعث تفرقه ما شود می تواند مایه قدرت و اتحادمان شود. بنابراین تصمیم به طراحی و تولید عروسک هایی که نشان دهنده قبایل بزرگ کشورمان هستند گرفتیم.
عروسک ملی دختران نیجریه چه ویژگی هایی دارند؟
عروسک های دختر آفریقایی ۱۴ اینچ طول دارند و نماینده سه قبیله بزرگ نیجریه (هوسا، ایبو و یوروبا ) هستند. از آنجایی که بچه ها از یک سالگی می توانند عروسک بازی کنند، تولید عروسک های دختران نیجریه و طراحی آنها را طوری انجام دادیم که هم برای بچه های کوچک تر و هم برای دختران بزرگ تر ( تا ۱۰ سالگی)، جذاب بوده ، وزن شان سبک باشد و پوشش به کار رفته در آنها نشان دهنده لباس بومیان آفریقا باشد.
بازی کردن با این عروسک ها چه تاثیری روی بچه ها می گذارد؟
با تولید عروسک های آفریقایی و ارسال آن به بازار، کودکان ما از ابتدای زندگی خود می توانند با عروسک هایی بازی کنند که پوشش و چهره ای شبیه خودشان دارند، نه عروسک هایی که آنها را از هویت خودشان دور کند و اعتماد به نفس را از آنها بگیرد و امروز بعد از تلاش زیاد، دختران نیجریه ای عروسک های بومی خود را در آغوش می گیرند و برای آنها مادری می کنند، از لباس های محلی آنها الگو برداری می کنند و بالاخره روزی آنها را به عنوان یادگاری، به فرزندان خود می دهند.ما همراه این عروسک ها، ارزش های اخلاقی، اجتماعی و مفاهیم فرهنگی خودمان را به کودکان منتقل می کنیم که هیچ کدام از عروسک های تولید شده خارجی چنین قابلیتی را ندارند.
آیا مردم هم از تولید عروسک ها استقبال کرده اند؟
این عروسک ها در سراسر نیجریه توزیع می شوند و استقبال خوبی هم از آنها شده است.
چه عواملی باعث محبوبیت عروسک ملی دختران نیجریه شده است؟
از مهمترین دلایل این پذیرش اجتماعی خوب و محبوبیت این عروسک ها می توانم به، قیمت مناسب، کیفیت مرغوب ، در دسترس بودن در همه مناطق و از همه مهمتر بومی بودن چهره عروسک ها اشاره کنم.
تولید عروسک ها و فروش آنها را در سالهای آینده چطور ارزیابی می کنید؟
افزایش فروش این عروسک ها را به عنوان یکی از چشم اندازهای سالهای آینده خود در نظر گرفته ایم. در حال حاضر ما این عروسک ها را به تمام فروشگاه های زنجیره ای، خرده فروشی ها و سوپر مارکت ها و عمده فروشان و بنکداران شهرهای بزرگ نیجریه ارسال می کنیم و این فهرست همچنان در حال گسترش است.
چگونه با مشتریان ( این عروسک ها ) ارتباط برقرار می کنید؟
برای ارتباط با مشتریان، باشگاه طرفداران این عروسک ها را راه اندازی کردیم و به تمام مشتریان دختر یک تا ده ساله سرویس های خاصی را ارائه می دهیم. کودکان یا پدر و مادرها با ثبت نام فرزندشان در این باشگاه می توانند از خدمات و سرویس های رایگان آن استفاده کنند. این فرآیند باعث می شود ما در دوره های زمانی مختلف با رویکردهای نوینی ارتباط خودمان را با مشتریان حفظ کنیم.
در حال حاضر روی چه پروژه ای کار می کنید؟
مشغول کار سخت روی تولید مجموعه عروسک های دختران نیجریه هستیم تا در طی دو سال آینده هر کودکی بتواند یکی از این عروسک ها را داشته باشد و مهمتر اینکه از داشتن این عروسک ها راضی باشد. برای این منظور، راه اندازی دفاتر و خرده فروشی هایمان را در ۳۶ ایالت نیجریه دنبال می کنیم. بعلاوه، تیم تحقیقاتی شرکت نیز روی ویژگی های آموزشی اسباب بازی های تولیدات آینده شرکت کار می کنند.
مهمترین اهداف کاری شما برای سالهای آینده چیست؟
مهمترین هدف ما برای ۵ سال آینده، صادرات تولیداتمان به سایر کشورهای آفریقایی و اروپاست. اگرچه هم اکنون نیز تقاضاهای زیادی از سوی کشورهای آفریقایی و اروپا برای خرید این عروسک ها وجود دارد.
بزرگ ترین رویای شما چیست؟
دوست دارم روزی برسد که مثل فروشگاه های toyRus جهانی شویم.
آیا برنامه خاصی برای اشتغال زایی جوانان دارید؟
از آنجا که در کشور نیجریه امکانات تولید اسباب بازی های تخصصی را نداریم ، پس از وارد کردن قطعات اسباب بازی ها ، آنها را مونتاژ می کنیم. همین فرآیند می تواند زمینه مناسبی را برای اشتغال زایی جوانان فراهم کند. ما هم اکنون در حال مذاکره با مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای هستیم تا آنها با آموزش مونتاژ درست و صنعتی به جوانان آنها را برای کارکردن در بخش مونتاژ شرکت آماده کنند.
شرکت شما در زمینه مسئولیت های اجتماعی کارهای زیادی انجام داده است ، لطفا درباره این فعالیت ها توضیح دهید؟
شرکت ما در زمینه ایفای مسئولیت های اجتماعی، کارهای متعددی را در بخش آموزش و پرورش انجام داده است. برای مثال مشارکت در نوسازی و ترمیم برخی از مدارس یکی از برنامه های ماست. اخیرا با بازسازی مدرسه ای در ” آیکرودو” در آن ،درباره “اهمیت تحصیل و مشارکت در ساختن جامعه” برای دانش آموزان سخنرانی کردم.
بعلاوه به عنوان بخشی از سیاست های کاری، یک درصد از درآمد سالانه را برای کمک به آموزش دختران نیجریه ای اختصاص می دهیم. بنابه آمار یونیسف دختران آفریقایی به خصوص در شمال نیجریه از بسیاری از مواهب زندگی محروم هستند و یکی از محروم ترین بچه های دنیا محسوب می شوند، به همین دلیل معتقدیم، توجه به این گروه می تواند تفاوت بزرگی را در سرنوشت و آینده آنها رقم بزند.
منبع :https://mag.toyinfo.ir (استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و باذکر منبع بلامانع است )
چقدر جالب این عروسک ها شبیه عروسک های زشت هستند اما طرفدار دارن
بله بعضی خانواده ها عروسک هایی که صورت سیاه دارند را به عنوان عروسک های زشت می شناسند