بازی و اسباب بازی

قوانین بازی دارت

چگونه با رعایت قوانین بازی دارت برنده شویم؟

نام قسمت های مختلف صفحه دارت قوانین بازی دارت –  دارت یکی از جذاب ترین سرگرمی ها ست که از گذشته های دور به عنوان یک بازی و اسباب بازی مناسب برای سنین مختلف مورد توجه بوده است. تیر و کمان، پرتاب سنگ و فلاخن، پرتاب نیزه و . . . . همگی حکایت از علاقه وافر برخی از افراد به انتخاب یک هدف و نشانه گیری به سمت آن دارد. هر چند در طول تاریخ بسیاری از این بازی ها خطرناک محسوب می شده اما وسایل و ابزارهایی هم به وجود آمده اند که از ایمنی بهتری برخوردارند.

یک گونه از این ابزار ها دارت ها هستند. در واقع دارت یکی از کم خطر ترین ابزارها برای این نوع از بازی ها محسوب می شود. وسیله ای با نوک سوزنی که از فاصله ای مشخص به سمت یک صفحه پرتاب می شود و بازیکن می تواند مهارت و تمرکز خود را بیازماید. قوانین بازی دارت نیز در نوع خود جالب است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

البته در دهه های اخیر برای کودکان کم سن و سال دارت های با سر آهنربایی و مسطح ساخته شده که می توانند این بازی را با ایمنی بسیار بیشتری انجام دهند و از آن لذت ببرند. شما می توانید نمونه ای از این دارت های آهنربایی و دیگر انواع اسباب بازی ورزشی و پرتحرک  مانند دروازه فوتبال، اسکوتر، حلقه پرتاب و . . . را در فروشگاه بازار اسباب بازی ببینید.

بیشتر بخوانید 

آموزش بازی فکری ریسک به زبان ساده 

 

 

دارت

 

در این مطلب قصد دارم نحوه استفاده صحیح از این وسیله بازی را توضیح دهم. بنابراین در ادامه می توانید سرفصل های زیر را دنبال کنید.

قوانین بازی دارت؛ نحوه نصب صحیح صفحه بازی

مسلما برای کودکان ، متناسب با قد آنها و همچنین با توجه به مهارت شان می توان صفحه بازی را در ارتفاع مناسب و دلخواهی قرار داد. مثلا بر روی یک میز یا صندلی؛

ولی برای بازی های حرفه ای از قوانین بازی دارت  باید فاصله صفحه دارت از زمین ۱۷۳ سانتیمتر و فاصله برای پرتاب ۲۳۷ سانتیمتر  باشد.

البته این فاصله ای است که دارت رها می شود تا به صفحه بازی برسد. بنابراین با احتساب طول متوسط دست بعد از نصب صفحه، فاصله مرکز آن تا محل استقرار باید ۲۹۳ سانتیمتر باشد.

نکته : اکثریت دارت بازان حرفه ای پرتاب های خود را با حرکت سریع مچ انجام می دهند اما این حرکت به افراد مبتدی توصیه نمی شود

قوانین بازی دارت؛ نحوه امتیاز بندی صفحه

صفحه دارت به صورتی طراحی شده  که دوایر متحد المرکز آن توسط خطوط همگرا به مثلث های جدا از هم تقسیم شده است.

در بیرونی ترین قسمت صفحه عدد های مختلفی از ۱ تا ۲۰ قرار دارد که از آنها در محاسبه امتیاز ها استفاده می شود.

درست در زیر این امتیاز ها یک حلقه به نام رینگ دابل وجود دارد

پایین تر از رینگ دابل یک حلقه دیگر که کوچکتر از آن است وجود دارد که رینگ تریپل نامیده می شود.

در مرکز صفحه دو دایره به نام های خال (دایره بزرگتر ) و میان خال ( دایره کوچکتر )  وجود دارد.

نام قسمت های مختلف صفحه بازی دارت

تعداد نفرات لازم برای بازی دارت

این بازی جالب و جذاب را می توان به صورت انفرادی، دو نفره و حتی گروهی انجام داد.

بر خلاف آنکه به نظر بازی بسیار پر تحرکی نیست اما نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. همچنین هوش زیادی را برای محاسبه های ذهنی و حرکتی می طلبد.

جذابیت این بازی به حدی است که می توان با شرکت در مسابقات مختلف از هیجان آن لذت بیشتری برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت انجمن دارت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید 

بچه ها به چه تعداد اسباب بازی نیاز دارند 

اینفوگرافی مدیریت دعوای کودکان 

قوانین بازی دارت

بسیاری از کسانی که برای اولین بار اقدام به خرید دارت و بازی با آن می کنند فقط یک هدف دارند. ایشان سعی می کنند که خال وسط صفحه بازی را نشانه گیری کنند و به این واسطه دقت و مهارت خود را محک بزنند

اما خوب است بدانیم که یک صفحه دارت از ۶۲ قسمت امتیاز دار تشکیل شده است. علاوه بر آن چند روش استاندارد و شناخته شده مانند روش ۵۰۱ ، روش ۳۰۱ ، CRICKET و . . .  برای بازی با دارت وجود دارد.

علاوه بر روش های استاندارد، می توان با کمی خلاقیت روش های گوناگون دیگری را برای لذت بردن از این بازی شاد و مفرح ابداع نمود. در زیر دو روش ۵۰۱ و ۳۰۱ را شرح می دهم :

 

نکته : اگر دارت به هر نقطه صفحه برخورد کرده و به زمین بیفتد امتیازی برای آن پرتاب در نظر گرفته نمی شود

نحوه شروع بازی

برای شروع بازی دارت ، ابتدا بازیکنان هر کدام یک تیر به سمت صفحه پرتاب می کنند. هر کدام که به وسط صفحه نزدیکتر زدند شروع کننده بازی خواهد بود. با شروع بازی اصلی در هر ست بازیکن باید ۳ تیر پرتاب کند.

 

روش محاسبه امتیاز بر اساس قوانین بازی دارت

هر قطعه مثلثی امتیاز مخصوص به خود را دارد که در بالای آن درج شده است.

در هر قطعه مثلثی در ناحیه دابل امتیاز دو برابر محاسبه می شود.

در هر قطعه مثلثی در ناحیه تریپل امتیاز ۳ برابر محاسبه می شود.

خال صفحه دارای ۲۵ امتیاز است.

میان خال صفحه دارای ۵۰ امتیاز است.

نحوه امتیاز دهی در مسابقه بازی دارت

نکته : با اینکه میان خال امتیاز بزرگی دارد اما دارای بیشترین امتیاز نیست . با توجه به موارد بالا رینگ تریپل در امتیاز های ۱۷ ، ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ دارای امتیاز بزرگتر از میان خال هستند چون ۳ برابر محاسبه می شوند

 

  1. روش ۵۰۱

در این روش امتیاز همه بازیکنان از ۵۰۱ شروع می شود. هر بازیکن در هر ست می تواند یک پرتاب انجام دهد. در نهایت امتیاز هایی که به دست می آورد از ۵۰۱ کم می شود.

هر بازیکنی که زودتر به صفر برسد برنده می شود.

 

روش ۳۰۱

در این روش درست مانند روش اول امتیاز های به دست آمده از عدد ۳۰۱ کم می شود. با این تفاوت که محاسبه امتیازها از زمانی شروع می شود که بازیکن بتواند اولین دابل خود را به دست آورد.

در ضمن برای صفر شدن باید حتما آخرین امتیازش را هم با استفاده از دابل کسب کند.


اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفا فروشگاه اینترنتی بازار اسباب بازی را به دوستان خود معرفی کنید

 

منبع : https://mag.toyinfo.ir ( استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

 

 

4 23 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد علی
محمد علی
1 ماه قبل

توضیحات خیلی خوب بود مفید و خلاصه، اگر توضیحاتی هم در مورد روشهای دیگر بازی دارت بدهید و این که مسابقات جهانی به چه روشی انجام میگیرد. با تشکر

دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x