بازی و اسباب بازی

اسباب بازی های هوشمند آینده

اسباب بازی های تعاملی جدید با هوش مصنوعی

اسباب بازی های هوشمند، نسل جدیدی از اسباب بازی ها هستند که به صورت یک دوست عکس العمل نشان می دهند، آگاهانه رفتار می کنند، می توانند به کودک الفبا، قوانین و خیلی موضوعات علمی را آموزش بدهند و حتی در شکل گیری جهان بینی کودک نیز تاثیرات عمیقی بر جای بگذارند. شاید زمانی که استیو جابز رویای کامپیوتر های شخصی ویژه را در سر می پروراند معدود کسانی بودند که به عمق تاثیر گزاری این تکنولوژی ایمان داشتند. اما با گذشت کمتر از یک دهه بر همگان مشخص شد که کامپیوتر می تواند زندگی شخصی ، شغلی و اجتماعی را تا چه اندازه دگرگون ساخته و افق های تازه و ارتباطات گسترده ای را برای انسان به ارمغان آورد. به نظر می رسد با همین قیاس در دنیای اسباب بازی ها نیز در آینده ای نزدیک نوآوری های جدیدی به لحاظ محتوایی به وقوع می پیوندد که متکی بر قابلیت های محاسباتی – شناختی کامپیوتر قدرتمند واتسون آی بی ام می باشد.  این نوآوری ها می توانند نسل جدیدی از اسباب بازی های هوشمند باشند که دنیای بازی و اسباب بازی را دچار تحولی چشمگیر نمایند. 

پیش بینی می شود با رشد و توسعه اسباب بازی های هوشمند، حجم مبادلات این گروه از اسباببازی ها تا سال 2023 به 18 میلیارد دلار برسد. بسیاری از شرکت هایی که عروسک های هوشمند تولید می نند به استاندارهای بین المللی وضع شده پایبند هستند اما هر گونه ضعف در تامین امنیت کاربری این عروسک ها می تواند به عواقب ناگواری برای کودک و نقض حریم خصوصی وی منجر شود. به همین منظور در اجلاس جهانی حکمرانی فناوری جوایز ویژه ای برای عروسک های هوشمندی که در چارچوب موازین اخلاقی و استاندار از هوش مصنوعی استفاده می کنند، در نظر گرفته شده است.

عروسک های هوشمند فراتر از یک همبازی 

 اما چرا عروسک های هوشمند برای بچه ها محبوبیت بالایی پیدا کردند؟

بزرگ شدن با مظاهر دنیای فناوری از اولین علل دلبستگی کودکان به اسباب بازی های هوشمند دانسته می شود. کودکان امروز با دستاوردهای فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی احاطه شده اند. آنها بعضا در خانه های هوشمند متولد می شوند، داستان شبانه خود را از تبلت و موبایل می شنوند و به سرعت با نرم افزارهای مختلف آشنا می شوند. آینده ای  که در انتظار آنهاست سرشار از دستاوردهای گسترش هوش مصنوعی است. پس عجیب نخواهد بود اگر در گوشه و کنار کودکی شان هم نشانه هایی از علاقه آنها به عروسک های هوشمند و ربات های شگفت انگیز دیده شود.

دومین علت این علاقمندی ، تعاملی است که عروسک های هوشمند با کودکان دارند. بیشتر عروسک های هوشمند توانایی تشخیص چهره و قابلیت برخورداری از حافظه را دارند . این برای یک کودک به این معناست که آنها به حرف های کودک گوش می دهند، به سوالات آنها پاسخ می دهند. با خنده آنها لبخند می زنند و به دنبال جمع آوری اطلاعاتی هستند که مورد علاقه اوست. شخصی سازی عروسک های هوشمند و افزایش تعاملات مثبت دو سویه از کلیدی ترین استرتژی هایی است که از کودکان دلبری می کند و آنها فراتر از یک هم بازی و در ردیف دوستان درجه یک کودکان قرار می دهد .

داینو، اسباب بازی هوشمند تعاملی 

مقاله زیر که از سایت کوی دانش اقتباس شده توضیحات بیشتری را پیرامون داینو که نمونه ای از اسباب بازی های تعاملی است ارایه می کند .

داینو Dino نوعی “کاگنی توی” است که به صورت بی سیم به سیستم کامپیوتر واتسون آی بی ام متصل می شود.

 

امروزه منظور از اسباب بازی تعاملی چیزی بیش از خرس های پشمالوی معمول است که قابلیت های محدودی دارند. براین اساس، المنتال پث (Elemental Path) مشغول کار روی CogniToy است که باعث می شود اسباب بازی های عادی برای همیشه به تاریخ بپیوندند. داینو کاگنی توی صرفا یک دایناسور پلاستیکی مجهز به چیپ نیست، بلکه به سیستم کامپیوتری هوش مصنوعی واتسون آی بی ام متصل است، که نه تنها آنرا تبدیل به یک اسباب بازی تعاملی می سازد، بلکه دایناسور مذکور بدل به وسیله ای برای ” تکامل، یادگیری و رشد” کودک می گردد.

طرح مفهومی کاگنی توی در واقع یکی از طرح های برنده رقابت Mobile Developer’s Challenge آی بی ام در سال ۲۰۱۴ بوده است، که هدف از آن پیدا کردن زمینه های کاربردی برای استفاده از قابلیت های محاسباتی شناختی واتسون می باشد. به نظر می رسد خالقان این طرح مفهومی اکنون مصمم هستند تا ایده ارائه شده را به صورت تجاری تولید نمایند. در نتیجه تیم المنتال پث از چاپ سه بعدی برای ساخت نمونه های اولیه جهت تست اسباب بازی روی گروه های آزمایشی و داوطلبان بهره گیری کرد.

در نهایت، گروه به اولین طرح کاگنی توی یعنی دایناسوری به نام داینو رسیدند که دکمه بزرگی روی شکم آن قرار دارد. با فشردن دکمه اسباب بازی فعال می شود و کودک می تواند با آن صحبت کند.

اسباب بازی های هوشمند و تعاملی
اسباب بازی هوشمند دینو

 

به گفته شرکت سازنده، این اسباب بازی طیف گسترده ای از ویژگی ها را دارد و می تواند به عنوان مثال مکالمات هوشمند انجام بدهد، به مرور زمان و با بازی کردن با کودک و عادت کردن به خلق و خو و علاقمندی های وی، نکاتی را در مورد بچه بیاموزد.

گذشته از این می تواند به هزاران سوال برحسب تناسب سنی کودک پاسخ دهد، داستان بگوید یا داستان های جدیدی را بسازد و لطیفه تعریف کند و به لطیفه هایی که برایش تعریف می شود گوش فرا بدهد.

گذشته از این ها یک ابزار یادگیری است که کودک را در بازی آموزشی مشارکت می دهد تا در دیکته کردن، آواز خواندن، تلفظ لغات و حساب و کتاب و سایر کارها مهارت پیدا کند.

در واقع هدف از تولید این اسباب بازی ترکیب گیم های آموزشی با بازی معمول است.

اسباب بازی های هوشمند و کودکان
صحبت کودکان با اسباب بازی هوشمند دینو

 

ویژگی اصلی کاگنی توی امکان ارتباط اینترنتی بی سیم آن است که اسباب بازی را قادر به برقراری ارتباط با پلت فرم ابری ابر کامپیوتر واتسون می سازد. به همین خاطر، دایناسور یادشده نه تنها به توان کامپیوتری قدرتمند دسترسی دارد، بلکه می تواند ویژگیهای منحصر به فرد خود را به موازات رشد و بزرگ شدن بچه شکل بدهد.

طبق گفته سازندگان، کاگنی توی نه تنها از صاحب خود یاد می گیرد، بلکه از درس های آموخته شده توسط سایر کاگنی توی ها و تجربیات دایناسورهای دیگر هم می آموزد. نتیجه این است که به مرور زمان تمامی این اسباب بازی های متصل به کامپیوتر هوشمندتر می شوند.

هم اکنون داینو کمپینی را روی سایتKickstarter راه اندازی نموده است تا هزینه لازم برای تولید آن جمع آوری شود. بنا به احتمالات تغییراتی نیز در طرح این اسباب بازی داده خواهد شد و مثلا از نظر گزینه های رنگ، به جای رنگ سبز، در رنگ های بیشتری عرضه خواهد شد. ودیعه اولیه برای خرید داینو از ۹۹ دلار شروع می شود و تحویل سفارش ها از نوامبر آغاز می گردد، البته درصورتی که کمپین به هدف خود برسد، تاکنون همه چیز به خوبی پیش رفته و دو برابر مبلغ اولیه ۵۰ هزار دلاری خود آنهم ظرف چند روز بدست آورده است.

 

منبع : https://mag.toyinfo.ir ( استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است )

 

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا درباره این مطلب نظر بدهیدx
()
x